Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Frode! Jeg skjønner godt at du stusser litt på dette, for som du selv er inne på, 50.000 er tidlig for et turbobytte, selv om det ikke finnes noen fasit for hvor når den skal byttes.

Motorlampen lyser bare for elektronikk feil, en turbo er mekanisk - og med det neppe den reelle årsaken til at motorlampen lyser. Turbotrykk regulatoren derimot, kan ha feil som gjør st motorlampen lyser.

Ettersom verkstedet er såpass steile på at turboen må byttes, kan det nesten høres ut som om dette er en kjent feil. Kan det være en kampanje, oppgradering eller noe her, tro? I så fall bør du kunne søke en kulanse (deling / prisreduksjon) selv om bilen din er utenfor garanti.

Om du ikke får dekket noe her, så synes jeg det er verdt å forsøke å "bare" bytte turbotrykksregulatoren her. Jeg kjenner ikke akkurat til hvordan det er på Skoda, men normalt sett så kan denne byttes separat. Om ikke det hjelper, så får man heller bite i det sure eplet og bytte turbo i etterkant. Men jeg mener at det er verdt å gi dette et forsøk.

Ønsker deg lykke til.