Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Broomleser!

Kjedelige greier dette. Du sier ikke noe om forbruket så jeg regner med at dette er normalt?

Jeg ville nok allikevel tatt en sjekk av dysene her (Ja- de sitter ofte fast...) for å se / måle leveringsmengde og trykk - og ikke minst at de er tette / holder på trykket når bilen ikke går. Dessverre er det mange som ikke har utstyr / kunnskap / vilje til dette mer. De blir ofte bare byttet og man håper på det beste.

Om de er i orden, så gjenstår vel stort sett en ting. Nemlig at stempelringene ikke er tette og at dieselen som sprøytes inn i motoren sakte men sikkert forsvinner ned i bunnpanna der oljen er. En kompresjonstest - eller enda bedre - en sylinderlekkasje-måling, vil kunne avsløre dette. Det skal normalt også kunne avsløre evt. defekt toppakning - som også kan være en mulig årsak. Eller enda verre; skjevt topplokk.

Men jeg har nesten mest tro på slitte stempelringer her. Dessverre er dette en litt omfattende jobb. Alt dette blir bare gjetting fra min side. Her må det demonteres for en nøye kontroll av folk som vet hva de holder på med...

Ønsker deg lykke til og håper dette løser seg på en god måte!

Antall visninger