Revisjonshistorikk [tilbake]

Om du ikke kjører lenger enn disse vinterturene på 120 kilometer, og ellers ikke kjører med mye folk og pikk og pakk i bilen, og ikke har behov for å kjøre med tilhenger innimellom, kan en elbil være en løsning. Golf er uansett et godt valg, både som hybrid og elbil. Begge er passe store, og sistnevnte har nå en elektrisk rekkevidde på 300 kilometer. Med adaptiv cruisekontroll og automatgir får du i begge tilfeller en bil som er god å kjøre både i byen og på landeveien, fordleen med hybridversjonen er at du har en bensinmotor som overtar når du trenger mer rekkevidde...eller rett og slett ikke får ladet. Golf GT/E er også en plug-in hybrid, du kan altså spare drivstoff ved å koble den til strøm ved jevne mellomrom.

En ren elbil krever som kjent jevnlig lading, om du ikke har tilgang til lading der du bor, er det litt logistikk med i bildet...og ikke minst tålmodighet: det tar tid å "fylle tanken". Det første du gjør, er å sjekke hvilke lademuligheter du har der du vanligvis kjører....er svaret JA, dette er BRA, kan du velge elbil. Bor du derimot i en blokk uten lademulighet, og en by der du har få lademuligheter....bør du vurdere hybrid. Bla fordi HJEMMELADINGEN også gir deg mulighet til å spare strøm ved at du starter hver dag med en fiks-ferdig oppvarmet bil...på vinteren betyr dette mye for total rekkevidde.

Hvor OFTE du må lade, er et spørsmål som avhenger av kjøremønsteret. Når du kjører en "tank" i måneden i dag, kan det være alt mellom 500 og 1500 kilometer. Jeg kjører diesel...mine dieselbiler har en praktisk rekkevidde på 1500 kilometer på en tank....Du ser poenget? Om du kjører 500 kilometer i måneden, bør du lade en elbil minst tre ganger for å være sikker på å ha "nok" strøm for de 500 kilometerne du kjører på en måned. Om du kjører 1000...blir det tilsvarende mer...

Forøvrig er jeg medlem av VAG Fan Club etter mange gode år med VW. En VW Golf, det være seg hybrid eller ren elbil, er en god bil....har kjørt Golf 7 noen år sjæl nå....den gjør alt du ønsker på en grei måte. Den er også pålitelig, og du har en god importlør og solide merkeverksteder i ryggen. Logistikk mhp deler mv er heller aldri et problem, og bank i bordet, man tar garantispørsmål svært seriøst. Det du BØR ha i bakhodet, er at en ny Golf bør kjøres rett på understellsbehandling...originalbehandlingen er, som på mange andre nye biler, ikke i nærheten av å være tilstrekkelig for norske vinterveier. Planlegger du å ha bilen mer enn si te år...er det ingen ting å lure på....få forhandleren til å ordne det for deg før levering.

PRØVEKJØRING er også viktig...sett av god tid og gjør en avtale med selger også...du har alltid mange spørsmål både før og etter en prøvekjøring. Prøv gjerne både el og hybrid, på variert vei. Og ja, det finnes mange spennede konkurrenter i dag, men bare en Golf :-)

Antall visninger