Revisjonshistorikk [tilbake]

Min subjektive oppfatning er at du nok har vært utsatt for en trippel MacMurphy....en BMW sekser er jo ikke engang innkjørt før du har kjørt både 4 og 500.000. Men topplokk som sprekker, kan skje den beste, og du skal ikke se bort fra at du har hatt flere problemer som har virket inn på hverandre over lang tid. At man ved et av verkstedsbesøkene ikke har fanget opp den rette årsaken, er selvsagt uheldig, enda mer uheldig er det at du i ettertid oppdager at delen du har betalt for, ikke er skiftet. I ditt sted ville jeg innhentet råd fra NAF, eventuelt annen medlemsorganisasjon med adekvat kompetanse, i tillegg ville jeg rådspurt meg hos ofrbrukerrådet, og tatt saken opp med verkstedet.

Rett nok er det ikke alltid liketil å oppdage en mindre skade i en topp-pakning, spesielt ikke om man ser f.ex en skadd flens på termostathuset, men dersom man ikke har skiftet termostathuset i første runde, gjør det ikke saken bedre om det f.ex har vært kjølevæskelekkasje over tid. Forøvrig er en snau liter oljeforbruk innenfor flere fabrikanters spesifikasjoner, men spesielt greit er jo det ikke, og for min del har jeg aldri opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene på mine VAG TDI...som jeg gjennomgående har kjørt rundt 500.000 før de finner nye eiere eller blir spiker. Du får tenke som så, at bilen har godt av litt frisk olje med jevne melomrom...en full motoroverhaling eventuelt en byttemotor kunne jo vært en løsning, men når du nå allerede har tatt en topp-jobb, kan det være like greit å kjøre motoren et par hundre tusen før du eventuelt tar "bunn-jobben".

At du likevel har en god og pålitelig bil i flere år fremover, er jo rimelig sikkert, men du bør nok finne en billig leverandør av BMW-sertifisert olje :-) Her hvor jeg bor, selger f.ex en forhandler av jordbruksutstyr med jevne mellomrom 4-liters dunker med Castrol Edge til halve prisen av hva merkeforhandleren tar for EN liter :-)

Antall visninger