Revisjonshistorikk [tilbake]

Den norske EU-kontrollen måler lite og ingenting hva utslipp angår...men du vil kunne finne måledata på nett, USA har som kjent hatt et strengt utslippsregime i flere delstater fra tidenes litt ut på dagen. Din bil er sannsynligvis en relativt enkel motor med konvensjonell teknologi, derved blir det ikke spesielt mye av partikler, og NOX oppstår heller ikke i spesielt stor grad. Disse problemstillingene er noe vi har fått på kjøpet med nye tiders miljøkrav, høyere trykk på innsprøytinga av drivstoffet gir mer av begge deler...enten vi liker det eller ikke!

En helt annen ting er at din bil nok slipper ut mer CO2 enn de fleste...du har tross alt en tung bil og en motor som er stor nok til å passe utmerket i tre ganger så tung lastebil som den du har :-) Men du får trøste deg med at den holder minst tre ganger så lenge som en japs...derved blir det totale utslippet lavere :-)

Det er mulig nyere biler som oppfyller euro5/euro6....de facto både bensin og dieselbiler...har høyere nox-utslipp...men som du vet...moderne dieselbiler har DPF....derved er ikke partikkelutslipp et problem for andre enn MDG. Nox-utslipp er det, både fra dieselbiler...og bensinbiler. Bensinbilene har i tilelgg et ikke ubetydelig partikkelutstlipp....men skal væ være helt nækterne: utslippene på moderne biler er gjennomgående lavt...fokuset skyldes i like stor grad avgiftskåte politikere som faktiske miljøproblemer. Vi bor tross alt i et land med få mennesker og begrenset trafikk...

En annen ting er at nyere dieselbiler gruser din på forbruk...og derved CO2 utslipp...men igjen: du har en svær bil og svær motor. Sett o forhold til vekta er slett ikke din bil av de verste! Man skal som kjent alltid se ting i forhold til noe, spesielt hver gang du fyller tanken :-)

Antall visninger