Revisjonshistorikk [tilbake]

En Passat eller Octavia gir deg vesentlig mer bil for pengene enn de øvrige alternativene. Med mye langkøring er diesel fortsatt kongen på haugen, men vær klar over at 1,6 TDI er nokså arm, du blir sterk i høyre arm og venstre fot om du kjøper en bil med manuell kasse. DSG øker komforten vesentlig. Et alternativ er 2.0 TDI, denne finnes i flere versjoner, bla som 110 hk BMT. Da får du mer moment, samtidig som du får lavere pris enn for f.ex TDI 140 hk. Men generelt: det er mange Passat i markedet, du får utrolig mye bil for en grei pris. Vær imidlertid nøye med å sjekke verkstedshistorikk....og vær spesielt ops på at oljeskift/filterbytte er fulgt opp....ditto med registerreimskifte. Sjekk også hjuloppheng, og se etter rust...enkelte biler kan ha rust i lakkerte deler i understellet. Dette ser du....noe stort problem er det sjelden.Dieselmotorene er eksepsjonelt økonomiske, og det er hipp som happ som du har manuell eller DSG, du kan kjøre hele dagen uten å gire :-) Bensinversjonene er på ingen måte dårlige, men også her er de små motorene arme....DSG er en stor fordel.

Skoda Octavia er en svært god bil, vær imidlertid klar over generasjonskiftet rundt 2013. Den nye versjonen er en vesentlig oppgradert bil, med de konsekvenser dette har for prisen på forgjengeren. Om du tør å være utradisjonell, er både Roomster og Jeti gode biler....som gir mye bil for pengene.

Ny Opel Ampera_E med en rekkevidde på si 400 km en sommerdag med sola i ryggen? Tja...du kan kjøpe mye god bil for det du må betale for en ny Opel av denne sorten. Med inntil 30.000 km i året vil jeg tippe at du har noen mil til jobben. Kontra en dieselbil med effektiv rekkevidde på si rundt 1500 km blir det en vesentlig større utfordring mhp logistikken. At du kan lade "gratis" på jobben har liten betydning, du er på jobben i 8 timer...med en 10 A kurs er det begrenset hvor mye strøm du får "tanka". Om du bor i grisgrendte strøk, må du basere deg på en egen hjemmelader med separat sikringskurs...å lade på en hvilken som helst stikkkontakt i garasjen er ikke spesielt holdbart i lengden.

Du har flere alternativer, fodelen med en nyere bil er økt sikkerhet. Har selv kjørt Passat i mange år, min Passat B5 rulla 485.000 km uten nevneverdige problemer og hadde rulla en halv mille til om ikke en tufs hadde smadra bilen med meg inni. Men det var en sikker bil...det skal VAG ha! Fordleen med VAG er at det er greie biler som kan serves på et tredjepartsverksted, og det finnes et hav av rimelige tredjepartsdeler....bildeler.no er den mest kjente aktøren i Norge. Biler med høy kjørelengde er i utgangspunktet problemfritt, det er gjennomgående pendlerbiler eller taxier, men NB, man bør sjekke dem grudig før kjøp...bruk gjerne noen hundrelapper på en tilstandsrapport om du er i tvil! Mercedes med lang kjørelengde? Pålitelige biler, men glem aldri at det koster å være kar. Du betaler forholdsvis mer for en Mercedes....enten i rene penger, eller kjørelengde på 1-2-300.000 lenger enn en VAG.

En opsjon er selvfølgelig å fikse Mazdaen for x tusen kroner og hive den ved neste EU-kontroll. Selv om du må koste på deg et dekksett eller to, vil kostadene for de to årene være latterlig lave. Da får du tid på deg til å finne en erstatter. og kan hende at du kan finansiere en nyere og tryggere bil. Et PS: om du finner en bil du kan tenke deg å ha en stund: spander en understellsebehandling...det er en fornuftig investering med de fleste biler, spesielt de som er produsert fra rundt 2000 og utover!

Antall visninger