Revisjonshistorikk [tilbake]

VAG har hatt bensinmotorer med turbo over flere år. Disse har i store trekk fungert greit, den største "faren" har vært ivrige, unge sjåffører som gir bånn gass på kald motor og elsker "chip-trimming". Spesielt sistnevnte aktivitet har en lei tendens til å sende både motoren og turboen til de evige hoggerier, likeledes kan automatkasstene få en strålende, men veldig kort karriere. Altså...første bud, uansett om du kjøper TSI eller TDI, om du har den minste mistanke om at bilen er chip-trimmet...gå videre til en annen bil!

Prøvekjøring er alfa og omega. Merker meg ordene SKODA og SUPERB i overskriften, vær klar over at du får mye Passat for tilnærmet samme pris. Små bensinmotorer kler definitivt ikke noen av dem, å åpne panseret og måtte finne frem lesebrillene for å se en mikroskopisk bensinmotor er ingen "høydare". Min subjektive oppfatning er at bensinmotorere er så daue, så arme når du virkelig trenger kraft, at de er ubrukelige, men dersom du kjører uten slep og aldri har behov for verken å kjøre forbi eller kjører i andre land der tempoet i trafikken er et annet enn her hjemme med norske fartsgrenser...er det slevfølgelig helt greit med en bensinmotor for å komme fra A til B :-) 1,4 TSI er imidlertid i minste laget, for en så tung bil, husk at en liten motor som jobber hardt også slites mer. Gå for de større bensinmotoreene...eller 2.0 TDI.

Med bensinmotor ville jeg uansett gått for automat, enhver bensinmotor er mer glad i giring enn TDI. En grundig prøvekjøring med variert vei, gjerne noe stigning, er et godt utgangspunkt. Dernest sjekker du at serviceintervallene er overholdt, spesielt ojekskift er viktig. For vår del har vi både 1.2 TSI og 2.0 TDI hjemme, og skifter konsekvent olje og filter ved maks 20.000 km, uansett. Ellers anbefales understellsbehandling på det varmeste..ta en grundig sjekk for rust også! Rustbeskyttelsen på biler som er "fabrikkbehandlet" er ikke hva den har vært...etter pr 2000 har det bare gått nedover.