Revisjonshistorikk [tilbake]

Alt går an, men all trimming, alle modifikasjoner, må være ført inn i vognkortet og godkjent i Sverige. Hvis ikke. gjør du deg selv en formidabel bjørnetjenste. En god regel er også å ta et ord med sitt lokale biltilsyn før man løper og kjøper. I disse dager kan det også være fornuftig å avvente statsbudsjettet...gitt at det dreier seg om en sprek bil med mye hestekrefter og dokumentere, moderate utslipp. Dette med "utslipp" kan forøvrig vise seg å være et forhold man kan tenkes å kreve ny "dokumentasjon" på ved en trimma bil. Det er dessverre slutt på de tider der man kunne reise til Biltilsynet på Rjukan i Telemark og treffe en som brukte hue istedetfor å slå regelverket i hue på deg :-(

Regelverket har mange fallgruver, bla knyttet til årsmodell og veteranregistrering. Derfor....ved import kan du ikke sjekke for grundig på forhånd...bedre å være føre var enn etter snar.

Det samme gjelder jo også for trimming av en bil på norske skilter, og igjen, du skal være meget forsiktig med trimming der du ikke følger boka....det kan straffe seg mer enn det smaker. Moderat trimming, si noen hestekrefter ekstra og noe mer dreiemoment, innenfor de marginer som Biltilsynet legger til grunn som "vanlig" avvik, kan man nok komme unna, men om du kommer opp i en ulykke og han med lærfrakken oppdager at du ratter rundt med en Toyota MR2 med 400 hk mer enn det burde være...da har du god grunn til å emigrerere til Ytre Mongolia veldig kjapt. Regner ellers med at du har et konkret prosjekt i tankene, nettfora og "merkeklubber" har ofte deltagere med lang og dyrekjøpt erfaring :-)

Antall visninger