Revisjonshistorikk [tilbake]

Du finner et stempel på siden av dekkene som sier noe om hvilket år og uke der produsert i. Lett å kjenne igjen, ellers har det vært artikler med bilde på bla Broom som forklarer dette i detalj. Ellers er det litt som datostempling på mat, gitt at dekkene er oppbevart "riktig", altså mørkt og uten å være utsatt for høye temperaturer, vil de ha vesenlig lenger "holdbarhet". Et annet viktig forhold er om vi snakker om seriøse, nordiske vinterdekk eller jalladekk....f.ex Korea-dekk er noe dritt uansett.

Ja, gummien endrer egenskaper over tid, men slik jeg forstår det, har du sjekka både mønster og pigger. Da har du også sett etter sprekkdannelse, og en enkel måte å sjekke at gummien ikke har blitt like hard som et blekkviskelær, er å stryke fingeren langs gummien. Oppleves den ekstremt hard og glatt...vel...da har du et potensielt problem. Det er imidlertid ikke verre enn å vippe på dekka og prøve dem. Selvfølgelig med forsiktighet...men tro meg...du merker det om de slipper i rundkjøringene, du merker det om de slipper så lett at bremselengden, også med ABS, øker med flere meter. Gitt at du er litt observant, litt sikkerehtsbevisst. Vær ellers klar over at 5 mm er en fornuftig minste mønsterdybde når du vipper på dekka om høsten...er det fire mm eller mindre, ville jeg skiftet dem. Uansett. Uansett om du velger pigg eller piggfritt....kjøp nordiske dekk. Continental eller Nokian skiller seg klart ut, både i tester og i real life. Conti er best som allround-dekk, mens Nokian er en vinner på "ekte" vinterføre, med kulde, is og snø.

Er du i tvil, spør en dekkforhandler du vet du kan stole på. Har du ingen slik forbindelse, spør du gode venner, eller din far, om han kan anbefale en god mann i nærheten. Utrolig nok, det finnes faktisk dekkselgere som ennå har både ære og samvittighet i behold :-) Merker meg elelrs at du har mange gode tanker og tenker sikkerhet, sånn skal det være! Vær også klar over at prisene varierer. Lykke til!

Antall visninger