Revisjonshistorikk [tilbake]

Slutter meg til rådet om prøvekjøring, jeg har kjørt konsernbror Passat med både 2.0 TDI og 1,4 bensin, sistnevnte får jo bilen til å flytte på seg, men selv med tom bil mista den spruten ved 90-100 i en lett stigning. Om det betyr noe eller ikke, vil avhenge av kjøremønsteret og egne preferanser. Etter å ha satt noe forhandleren antydet var "verdensrekord i prøvekjøring" kan jeg konkludere med at de små motorene, både 1,2, 1,4 og 1,7 bensin (som bla fantes i CC), krever DSG kasse om man ikke vil gire seg i hjel. Det samme gjelder 1,6 TDI, vil på det sterkeste anbefale automat. 2.0 TDi derimot har anvendbar kraft i rikelig monn hele veien, den fungerer greit med manuell kasse, og vil man ha det enda mer behagelig krysser man av for DSG og adaptiv cruiskontroll. En god venn har forøvrig nettopp kjøpt Octavia med 1,8 bensin og DSG, det skal også være en grei kombinasjon. I ditt sted ville jeg sørget for å prøvekjøre flere motoralternativer, på samme rute, med både bykjøring og landeveiskjøring med litt svinger, litt stigninger slik at du får dannet deg et solid inntrykk av bilen. Hjemme hos oss har vi både 2.0 TDI omed manuell kasse g 1,2 T bensin med DSG, begge har sine dedikerte bruksområder, og selv om jeg er ihuga diesel-fantast, er imponert over hva VAG har klart å få til med å sette turbo på en ellers bitteliten bensinmotor. Den fungerer helt greit med norske fartsgrenser - vel å merke i en lett bil og et sedat kjøremønster der kona stort sett kjører alene. Med en tyngre bil...med 5 personer og full ferieopppaking.....ville det ikke vært fullt så kjekt :-) Som sagt...prøvekjøring er absolutt å anbefale!

Antall visninger