Revisjonshistorikk [tilbake]

For å kjøpe såvidt komplekse biler som har noen år på veien, skal du ha enten penger i bakhånd, eller være en dyktig mekaniker med velutstyrt mekkelokale :-) Det koster å ha dem på verksted, deleprisene kan være en slem overraskelse - hver gang - og driftskostnadene med tunge kjøretøyer er en helt annen verden enn for en vanlig personbil. Men, om du er over gjennomsnittet entusiast, er Porsche Cayenne det klart beste alternativet: den ramler i pris som en murstein, men er den klart mest pålitelige blant de tre du nevner. Med VW Tuareg i bunnen skal du ikke se bort fra at det kan være mulig å få slitasjedeler til en litt annen pris enn esken det står "Porsche" på også. Motorvalget gjør mye på både bruktpris og driftskostnader. BMW SUV betyr jo primært X5, den er ikke riktlig like feilfri. og tenderer til å ha stive priser, også med noen år på nakken. Range Rover...og alt av denne "slekta"...er noe man bør be til Gud om å slippe....kvaliteten som ny er elendig, dette er biler som har potensiale for å ruinere flere eiere på rad. Ellers gjeder jo alltid regelen om å sjekke versktedshistorikken grundig, både for å verifisere faktisk kjørelengde og for å se hva som faktisk er skiftet. 150-200' er jo ikke noen kjørlengde å snakke om, en god bil viser sitt virkelige potensial når du passerer 300'. I ditt sted ville jeg imildertid også vurdert Toyota Landcruiser. Det er egentlig en helt annen bil, de norske versjonene er ofte ribbet for utstyr, men du kan f.ex finne eldre eksepmplarer med grønne skilt der du kan sette inn bakstene for en rimelig kostnad. Noen Cayenne er det ikke, ofte er det en rekkefirer med snaue 180 hk og dreiemoment rundt 400 nm, men Landcruiser har sin sjarme - og det er en god bruksbil.

Antall visninger