Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei du!

Det er slett ikke bare lett å sette seg detaljert inn i de nye reglene. Vi har forsøkt, men selv de forskjellige bilimportørene vi har vært i kontakt sliter litt med dette anda - så full oversikt er det knapt noen som har enda, men vi har i alle fall utredet de litt større linjene...

Det er et nytt EU-direktiv rundt godkjenning som er årsaken til de nye reglene. Dette sier at alle varebiler skal være godkjent som nettopp dette fra fabrikk. Det kalles kjøretøyklasse N1.

Konsekvensene av de nye reglene blir at en del biler som i dag er varebiler forsvinner fra markedet. Ford S-Max, Toyota Landcruiser V8, og Mercedes E-klasse og GL er alle eksempler på biler som blir borte som varebiler med de nye reglene.

Kanskje enda viktigere for mange er at muligheten for å bygge bilene tilbake igjen til personbil med fem eller syv seter også forsvinner – eller i beste fall blir veldig dyrt, siden disse må gjennom en omfattende ombyggings- og godkjenningsprosess for å endre status til personbil.

Dette vil ganske sikkert - som du er inne på - gjøre verdifallet på en del varebiler høyere. Det er ingen hemmelighet at muligheten til å bygge om til personbil har holdt prisene kunstig høyt oppe på enkelt modeller.

Mange som kjøper varebil får med baksetene når de kjøper bilen. Og ettersom engangsavgifte gradvis reduseres for hvert år, kan man bygge den om til personbil igjen gratis etter ti år. Eller til redusert pris før dette. Noe som mange har benyttet seg av.

Dette vil forsatt gjelde på biler registrert fra til 29.04.2013 og får altså ikke tilbakevirkende kraft.

Antall visninger