Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann! Joda det er riktig at en del av de skikkelige firehjulstrekkerene har to girspaker - de som er beregnet på offroad kjøring.

Det er slik ved terrengkjøring at utfordringer er å ha høyt nok turtall på motoren for maksimal effekt og moment - uten at farten blir for høy.

Derfor er disse bilene utstyrt med lavserie gir. Og det er for ut og innkopling av lavserie den ekstra girspaken er til. På noen biler kobler man også ut og inn firehjulstrekken med denne ekstra spaken.

Det er ikke noe skummelt i det hele tatt, og du klarer neppe å gjøre noe feil her.

Den "vanlige" girspaken er plassert på normalmåten og det er den man helt intuitivt velger når man skal skifte gir. Spaken til lavgiret sitter ofte litt lengre fram og til høyre, samtidig som den er lavere - så du tar neppe feil av disse ved girskift.

Velger du en bil med slikt girsystem, så er det vel verdt å sette seg litt inn i hvordan dette fungerer og skal brukes. Gjør man det feil, så kan man faktisk pådra seg dyre reparasjoner. Men som sagt - dett er ikke vanskelig og det står godt og enkelt forklart i bilen instruksjonsbok.

Ønsker deg lykke til med firehjulstrekker.

Antall visninger