Revisjonshistorikk [tilbake]

Hallo Arne! Det er slik at dette gamle, gode rådet fortsatt fungerer – og anbefales, når kulda virkelig setter inn og bilen har problemer med å holde driftstemperatur (ca. 82 – 88 grader).

Det som skjer når det blir skikkelig kaldt er at fartsvinden som ”treffer” radiatoren blir for kald – slik at radiatoren i praksis kjøler for mye og at driftstemperaturen på motoren synker. Dette har to konsekvenser. For det første så blåser ikke varmeapparatet så varmt som det burde og for det andre bruker motoren mer drivstoff når temperaturen er for lav. Ved å bruke grill-trekk – eller papplate foran radiatoren – så kjøles ikke radiatoren like mye og motoren holder temperaturen.

En del gamle biler for eksempel Volvo PV hadde en rullgardin som man kunne trekke opp foran radiatoren med en slags liten kjetting-lenke inne i bilen. Enkelt og genialt!

Om du bruker en papplate foran radiatoren så ikke dekk til hele og husk å fjerne den når kvikksølvet i gradestokken kryper oppover igjen. Hvis ikke kan fort temperaturen bli for høy og motoren begynne å koke.

Jeg har forresten et spiltter nytt grillterkk til Volvo 240 fra 70-tallet liggende i kjelleren - bare så synd at jeg ikke har noen bil å sette det på...

Ha en fin dag i kulda!

Antall visninger