Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei!

Hva alt vil koste med omreg, forsikring og slikt er det umulig og svare på. Det kommer ann på bonuser på forsikringen, hvor langt du skal kjøre pr år, hvor gammel bilen er og slike ting.

Men E39 har en meget slitesterk og vellykket motorkonstruksjon. M62 er typebetegnelsen på denne motoren. Denne motoren tok over etter M60 motoren, og har generelt samme feilene. Boltene til oljepumpen pleier og løsne grunnet vibrasjoner, og burde sjekket og strammes nøye. Innsugsmembranet er også en feil. Dersom det lekker kan det gi symptomer som vibrasjoner og ujevn tomgang. Selve membranet koster bare noen hundrelapper, men en mekaniker bruker ca 3 timer på og bytte dette. Den siste feilen er ventilpakninger som kan begynne og lekke. Dette oppdager du ved at det samles litt olje der tennstiftene står. Dette kan medføre ujevn tomgang. Disse pakningene koster ikke stort, og tar ca 1 time og bytte pr side.

I 1999 fikk M62 motoren en teknisk oppgradering i morn av Vanos, noe som gir lavere forbruk, og bedre moment ved lavt turtall.

Generelt sett så ble E39 lansert i 1996, og produksjonen stoppet i 2004. På slutten ble det bare produsert touring utgaver av bilen. Veldig høy komfort er et kjennemerke, men kvalitetsmessig tok BMW et steg tilbake i forhold til forgjengeren. Problemer med ABS-giveren er et vanlig feil på E-39. Giverne er følsomme for veisalt, noe som gjør at de slutter og fungere med tinden. Ødelagte ABS-givere resulterer i at ABS lampen lyser og systemet slutter og fungere. Et sensor bytte koster et par tusen kroner.

Styreenheten til ABS og ASC/DSC (avhengig av utstyrsnivå) kan gå istykker på årsmodeller 99 til 2000. Dette resulterer i at ABS og ASC/DCS lampen lyser og systemet slutter og fungere. Diagnoseverktøyet leser av feilen som feil på ABS-giveren. Har du fortsatt problemet etter bytte av giveren, så er det styreenheten som må byttes. Styreenheten koster i underkant av 10.000kroner og må kodes om av BMW innen den begynner og fungere.

Hjullageret på bakhjulene på tidlige modeller kan slippe inn fukt grunnet dårlig tettninger/pakninger. En malende lyd som endrer seg når man svinger indikterer på et slitt hjullager. Et nytt hjullager koster ikke mange hundrelappene, og tar rundt 2 timer for en mekaniker og bytte.

Lampen til Airbag i instrumentpanelet kan begynne og lyse under kjøring. Dette betyr at bilens airbag system ikke fungerer. Problemet kommer ofte av at det kommer en glippe i kobblingen til beltesrammerene. En annen feilkilde til samme problemet er at sensormatten til airbaggen i passasjersetet har gått, eller er på vei til, og gå i stykker. Ny sensor matte koster i overkant av 5000 kroner.

Bremsene får også mye "juling" av bilens høye vekt. Det er normalt at forskivene slites ned med tiden og blir tynne, og/eller slår seg grunnet mye varme og blir skeive. Blir skivene skeive vil det oppstå vibrasjoner ved bremsing.

Det kan oppstå pixel feil i displayet til instrumentene og klimaanlegget. Problemet ligger i kontaktflatene til displayets kretskort, som på grunn av fukt, møkk og støv får nedsatt funksjonalitet. Problemet komemr uavhengig av årsmodell og kilometerstand. Mange har forsøkt og rense dette, uten og lykkes helt. Et bytte koster i underkant av 10.000,-

Rust i bagasjeluken er et problem som mange E39 biler har. Touringen er hardest rammet av dette, mens sedan utgaven helle rikke er helt uten problemer. Sjekk dette nøye.

Låsen på bagasjeluken er også et problem på mange E39'er. Men dette er enkelt og fikse på selv.

I elektronikkboksen under høyre kupefilter sitter det er rele til vinduspusserene som det hender at blir brendt i en av kontaktene, noe som gjør at pusserene går forbi snupunktet sitt før de snur og går tilbake.

Lykke til med valg av bil, og håper du har fått godt svar her :)

Antall visninger