Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei!

Hei.

Det enkleste, tryggeste og dyreste er å kjøpe bilen hos merkeforhandler. Da er du som regel sikret både i ”hodet og ræva” med garantier, tilstansrapport, en litt grundig sjekk før overtagelse. Ikke mist er du kvitt Meriva-en din samme dag som du får den nye bilen.

Outlander er en typisk bil som vi Nordmenn liker. God kvalitet, god plass, god framkommelighet, gode garantier etc. Mitsubishi har jo hatt 5-års garanti lenge allerede, og kjøper du en 2008 modell så er det fortsatt 2-års nybilgaranti igjen. Det er det ingen andre som matcher!

Summen av dette gjør at bruktbilprisene holder seg forholdsvis høye. En fin og velutstyrt 2007 modell som har gått rundt 50 000 km koster fra ca 350 000 kroner fra forhandler.

Du har nok rett i at biler som har omregistreringsavgiften inkludert ofte er bruktimportert. Da har den ikke vært registrert i Norge før og kan følgelig derfor ikke omregistres. Staten har allikevel fått sitt gjennom både moms og engangsavgift…

Bakdelemne med å kjøpe bruktimportert bil er at garantien som da følger bilen er den som gjelder i det landet bilen ble solgt ny, og ikke alle land har like gode garantiordninger som det vi har her i Norge. Fem års reklamasjonsretten som er en særnorsk greie er også vanskeligere å handheve på bruktimporterte biler.

En annen ting er bilens historikk som ofte blir litt mer ”ullen”. En Norsk bil har som regel et komplett ”rulleblad” fra forhandleren hvor den ble solgt ny.

Utstyrsnivåene kan også skille noe fra land til land. Lurt å sjekke litt på dette også. Har hørt om importere biler som har kommet hit UTEN varmeapparat – bare med aircondition, det blir fort kaldt om vinteren…

Det er derfor de bruktimporterte både ligger og skal ligge noe lavere i pris. Konklusjonen blir at det tryggeste og enkleste er å kjøpe norsk bil hos merkeforhandler, mens du kan spare noen tusen kroner på å kjøe en som er tatt inn brukt.

Antall visninger