Revisjonshistorikk [tilbake]

Hallo Stian!

Oj, oj litt av et prosjekt du går svanger med der! Lyst på litt vind i håret skjønner jeg…

Selv om jeg ikke tviler på at du er en aldri så fink mekaniker så tror jeg dette kan bli vanskelig å gjennomføre – dessverre.

Det er jo slik at på nyere biler så er jo taket en vesentlig del av den bærende konstruksjonen i bilen. Det er derfor litt mer komplisert enn å finne fram vinkelsliperen og å kappe bort taket. Bilen må forsterkes ganske mye for opprettholde vri-stivheten, og bæringen.

Dette gjør det komplisert og få godkjent prosjektet ditt. Jeg tipper at det til og med vil kreves en krasj-test for å i det hele tatt kunne i nærheten av å få skilter på den. Det vil nok sikkert også kreves dokumentasjon i fra både importør og fabrikk på at de tillater ombyggingen. Noe som trolig også kan gi deg utfordringer.

I tillegg så er det helt 100 000 småting du må planlegge, finne løsninger på og å bygge om. Trolig vil dette gjøre at prosjektet blir veldig dyrt og tidkrevende, selv om du gjør jobben selv, sammen med kompiser.

Det er lett å la seg fascinere og å drømme seg bort – så jeg forstår deg godt. I blant annet Sverige er slike ting langt enklere. Der kan ombygde kjøretøyer registres om ”ombygd-kjøretøy” og altså ikke som VW Scirocco – etter en slik omfattende ombygging. Det er i vårt naboland ganske vanlig måte å registre hot-rods og andre custom biler på.

Forskjellige bil interesse-organisasjoner jobber også for å få på plass et tilsvarende regelverk i Norge – og de har lagt ned en kjempejobb, men er til tross for det ikke helt i mål enda.

Jeg tror nok derfor at det enkleste er å la Sciroccoen beholde taket på en stund til, og at du heller kjøper deg en annen cabriolet for de pengene du sparer på ombyggingen. Det finnes faktisk mye toppløst å velge i for en ganske ”hyggelig” penge!

Ønsker deg en fin sommer – med masse vind i håret!

Antall visninger