Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, det har mye med saken å gjøre.

De fleste bilmotorer fra 90-tallet og oppover har mange sensorer for å porsjonere rett blanding av luft(oksygen) og bensin i sylinderen.

En bil har ofte en sensor i luftinntaket som tar temperaturen og trykket i luften, slik at den kan matche dette med bensintrykket/dose. Denne er også koblet til hjernen som regner dette ut. Lambdasonde(r) er også koblet til hjernen og måler oksygenverdien og temperaturen i eksosen, Den viser med andre ord informasjon til hjernen om hva som må forbedres, mye oksigen i eksosen betyr at ikke all luften blir forbrent i sylinderen, og hjernen svarer med en annen blanding av bensin og oksygen som er optimalisert.

Som du kanskje vet blir luften tynnere i høyden (f.eks. høyfjell), da vil disse sensorene presse mer luft i motoren for å utligne forskjellene. Det samme gjelder temperaturer, mer luft får plass på en kvadratmeter hvis luften holder under ca 4C. hvis den er over ca 4C vil den ekspandere og ta mer plass. Dette gjelder også i sylinderen.

Med andre ord: Hvis du har en LMM(luftmassemåler) som måler luftinntaket, men ingenting som gir tilbakemeldinger på resultatet(lambda) vil LMM gå i nødmodus som er en instilling som garanterer at motoren går OK, men vil ikke optimalisere seg med tanke på drivstoff forbruk osv.

En ny lambda koster rundt en tusenlapp. Skifte av slik er vanligvis bare å skru ut den gamle og inn den nye samt å koble den til koblingen (som er hakket mer komplisert enn en stikkontakt, men veldig enkel)

Så ja. En defekt lambda kan ha mye å si på bensinforbruk og effekt. I noen tilfeller kan det føre til ujevn gange, treg start og jaging på turtall.

Lykke til videre!

Mvh Ørjan Johnsen Mjanger

Antall visninger