Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå har ikke jeg hatt xl7, men flere andre med 4WD. Men hvis det IKKE er midtdifferensial (differensial mellom fram og bakaksel), så har du en låst kobling når firhjulstrekket er innkoblet. Ved kjøring i sving får bakhjulene en litt kortere strekning å kjøre, og så lenge det ikke er noen differensial som utligner dette så må et av hjulene faktisk spinne litt for å rette på dette. Ved kjøring på tørt føre, så blir det da en enorm belastning på drivverket og dette kan ta skade. Det er ikke sånn at det er noe som ryker med en gang om du kjører en liten bit, det tåler ganske mye. Men noe å huske og få som en rutine. På glatt vinterføre finnes det litt delte meninger. Jeg har hatt flere biler og har en fortsatt uten midtdifferensial og har alltid kjørt med 4wd innkoblet på glatt føre. Har aldri hatt noen problemer med drivverket. Den jeg har nå har gått 450000 km. Du kjører iallefall mye tryggere med 4wd inne på vinteren. Håper dette var forståelig.