Revisjonshistorikk [tilbake]

Denne Grand Vitaramodellen har en frihjulskopling som sitter inne i defferensialen foran. Det vil si at transferkasse, fremre mellomaksel og framdiff står stille når bilen kjøres i 2WD for å spare drivstoff og få mindre støy. Når man kopler fra 2WD til 4WD koples fremre del av drivverket sammen med bakre del slik at man får 4WD. Samtidig starter man en liten kompressor som gir lufttrykk til et koplingssystem inne i framdifferensialen slik at frihjulsnavet koples ut. Kompressoren som gir lufttrykk sitter inne i støtfangeren foran. Den har luftinntak via en slange på toppen av radiatoren foran. Det går en slange videre fra kompressoren til huset for framdifferensialen. Noen ganger kommer det fuktighet inn i slangesystemet til eller fra kompressoren. Fuktigheten danner vanndråper i slangene. Ved minusgrader fryser vannperlene og danner små isperler som hindrer lufttrykket i å komme fram til framdiffen. Den får derfor ikke koplet frihjulsnavet, og 4WD systemet virker ikke. Samtidig vil heller ikke 4WD-lampen på dashbordet lyse, da følere er seriekoplet slik at alle forutsetninger må være oppfylt før lampen tennes. Typisk for denne situasjonen er at systemet virker så lenge det er plussgrader, og slutter å virke når det blir minusgrader. Tiltak: Bilen må stå i plussgrader til perlene har smeltet. Slangene må koples fra foran og bak kompressor og ved framdiff (NB! Viktig da komponentene ikke tåler blåsing med høyt trykk !!) Blås deretter gjennom slangen slik at all fuktighet blir drevet ut. Kopl til slangene igjen, og systemet virker. Nyere modeller har luftinntakt til kompressor skjerrmet slik at fuktighet ikke kommer inn i systemet. Enda nyere modeller (bl.a. alle XL-7) har elektrisk kopling av frihjulsnavet.

Antall visninger