Revisjonshistorikk [tilbake]

Hallo på deg!

Ja, man skulle jo tro at en bil uten tak er lettere enn en med. Men slik er det altså ikke.

På moderne biler sitter mye av bæringen (stivheten) i nettopp taket. Noe som også gjør det ganske tungt.

Saken er den at også cabrioleter også må (eller i alle fall bør) ha samme stivhet og bæreevne. Disse bilene er som regel vesentlig forsterket i gulv og kanaler i stedet for. Ofte også med en såkalt targa-bøyle (Eks. tidlige eksemplarer av VW Golf cab.)

Må nesten fortelle deg at jeg hadde en Triumph cab. fra 6-tallet for noe årsiden. Den var ikke spesielt stiv. Døråpningene forandret seg / flekset nesten med en 1 cm. Når jeg kjørte over fartsdumper. Det var nesten som å kjøre en motorisert Marsmellow – men det var en kul bil som jeg koste meg masse med, selv om den var litt myk.

For å dra en liten konklusjon på spørsmålet ditt, så er altså vekten flyttet i fra taket og ned i gulvet. I tillegg så veier jo også elektriske motorer og evt. hydraulikk, og kalesjestativ ganske mye også.

Jeg er enig med deg – stofftak er ekte cabriolet, og en fin og velholdt Audi A4 er slett ikke dumt!

Lykke til – og god sommer. Husk solhatt når du kjører med taket nede!

Antall visninger