Revisjonshistorikk [tilbake]

Da har du en Aisin Warner 6-trinns kasse. Mener den tar 380Nm slik den står i den bilen. Standard har motoren din 320 Nm. Mao skal du kunne chippe et stykke opp. Dog vi ljeg IKKE anbefale deg å gjøre det, uten at du sørger for bedre kjøling og bedre olje til kassen. Motoren tåler en middels økning fint, men selvsagt må du sørge for at oljen er av god kvalitet. Til motoren kan jeg anbefale å holde deg til GMs egen olje. Den er for det meste laget av Fuchs, er 5W-30 såkalt longlife. Men bytt gjerne 2 ganger i året, og ikke 30KKM som boken sier! Oljen koster ikke stort mer enn en hundrings for literen, så den har du råd til. Du bør få deg en ekstra kjøler til kassen. Samtidig bør du få byttet (flushet!) oljen til en bedre type. Du skal (MÅ!) ha en olje som tilfredstiller Toyota T-IV / JWS3309. Du skal IKKE IKKE IKKE ha Dexron VI, uansett hva Opel-sjappen eller andre måtte si. Anbefaler deg å gå for absolutt fineste kvalitet, feks Royal Purple har en olje som er super (men andre finnes også, både Fuchs og Mobil har JWS3309 oljer). Vil også anbefale deg en behandling med QMI sin automatgirbehandling, som hjelper sterkt på med å holde temperaturen nede. Høy temperatur er sliks kassers største fiende, derfor må du ha ekstra kjøler, du bør ha metallbehandler, og du må ha god olje som klarer å kjøle godt nok. Brukes det feil olje med feile friksjonsegenskaper i disse kassene vil de slure for mye, og du ødelegger kassen utrolig fort med en motor som presser helt i grenseland for hva kassen er designet for. Så ikke vær redd for å gå i gang, men vær obs at det er langt mer enn bare å \"chippe\". Ny kasse koster rundt 90.000,-, så noen tusen i gode oljer og kjøler er bagateller ;-)

Antall visninger