Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg har en C200K 2001 med samme problemet med motorlampe og at ytelsen blir dårligere (motoren går i \"nødmodus\") Har ikke funnet noe ordentlig svar på nettet eller hos verksteder, har fått nullstilt feilkoden, men feilen kommer tilbake etter alt fra noen dager til uker etterpå. MEN, i stedet for å bruke penger på å slette feilen på verksted, så kan man koble fra batteriet og deretter, slå på lys , trampe på bremsa eller lignende for å tappe alt av strøm ut av det elektriske systeme, og deretter koble på batteriet igjent. Da går motoren som normalt, men motorlampa lyser fortsatt. Jeg har gjort dette over lang tid uten problem.

Etter at jeg chiptrimmet (\"mappet om hjernen) har ikke motorlampa lyst, men jeg kan selvfølgelig ikke garantere at dette løser problemer på andre biler.

På nettet har jeg flere steder kommet over artikler hvor det blir sagt at det ofte ikke er noen egentlig feil med bilen / motoren, men at det er sensorer eller lignende som er overfølsomme.

Motorkodefeilkoden som ble oppgitt hver gang jeg koblet på diagnoseverktøy var P0410 Secondary air injection system. Som jeg har forstått det er dette en slags luftpumpe som blåser luft inn i eksosanlegget når motoren er kald fr at katalysatoren skal fungere bedre... Dette kan kanskje Benny si litt om?

2 tips til slutt: 1. søk etter svar på nettet på engelsk for å få mange flere svar enn på norsk. 2 diagnoseverktøy for å lese av og slette feilkder for nesten alle biler kan kjøpes for under 1000lappen på Ebay. Diagnoseverktøy kobles til bilen via en OBD2 (OBD II) kontakt som ofte sitter under rattet, ser litt ut som en gammeldags scart kontakt på TV.

Mvh AR

Antall visninger