Legendarys profil - aktivitet

2016-12-13 23:17:52 +0200 svarte på et spørsmål Bytte av registerreim

VW har ikke skiftintervall på "år" når det kommer til registerreiemer. På de nye modellene til VW, så er skiftintervall på reim endret til 210.000km, noe som er nærme det som er antatt levetid på bilen som fabrikken har satt. Med tanke på at bilen din begynner å bli noen år gammel, så ville nok jeg skiftet denne reimen uansett. Det er en billig kostnad å ta, istedenfor at du skal risikere at denne ryker. Selvom VW sier 150.000km og den skulle ryke før dette, så får du ikke klaget eller dekket noe reparasjon på dette. Registerreim er gummi, og gummi er ferskvare som alt annet. Skift også vannpumper i samme slengen, da vannpumpen blir styrt av registerreimen. Når alt er demonter så er denne kjapp å skifte.

2016-12-13 23:11:38 +0200 svarte på et spørsmål dekktettemiddel

Har aldri testet dette fra Biltema, men det funker nok like bra. Holdbarheten på dekktettemiddel fra VW er 4år fra det er nytt. Men de holder nok lengre enn dette også. Problemet er vel at stoffet i flasken kan bli hardt og stivne. Regner med du også har en kompressor i bilen som du får fylt luft i dekket hvis du skulle punktere. Det beste er jo å ha et reservehjul i bilen. Når du har brukt dekktettemiddel i et punktert dekk, så må dette dekket skiftes etterpå. Dette fordi stoffet fordeler seg rundt i dekket og stivner for å tette hullet i dekket. Dette kan påføre kast og ubalanse i dekket hvis dette løsner over tid.

2016-12-13 23:01:07 +0200 svarte på et spørsmål EGR ventil

Hvis du ringte verksted før garantien gikk ut, og du nevnte for de at bilen gikk i nødmodus og de sa bare at du skulle prøve med tenning av og på, så er dette veldig spesielt. De burde jo bedt deg komme inn til enn avlesning av feilkoder med en gang. Hvis kundeklagen hadde blitt opprettet i systemet før garantien gikk ut og problemet hadde oppstått igjen etter garantiutløp, så hadde du fått dekket dette på garanti. Du må skifte ut egr kjøler på bilen din, og dette er en omfattende jobb som koster penger, slik du har fått erfare. Veldig vanlig at dette skjer på 1.6 105hk dieselbilene til VW. Dette skyldes mye småkjøring og sot som danner seg på ventilen som åpner og lukker for eksos, innvendig i egr-kjøler. Det er også andre ting som kan oppstå, men dette er ett av de vanligste problemene. Ville kanskje forhørt meg videre om dette. Verksted burde aldri latt deg kjøre fritt rundt og ikke kalle deg inn med en gang, så lenge bilen din gikk i nødmodus.

2016-12-13 22:52:07 +0200 svarte på et spørsmål raslelyd, metalisk lyd fra under bilen

Hva med hjullager? Lyden pleier å komme veldig godt rundt 60-80km/t. Jekk opp bilen og drei på hjulene og sammenlign lyden. Du hører fort om det er hjullager.

2016-12-13 22:50:12 +0200 svarte på et spørsmål ulyd som minner om høres som vuuuuuuu

Hjullager? Jekk opp bilen din og spinn på hjulet. Da kan du sammenligne lyden ifra motsatt side. Du hører det godt på lyden hvis det romler fra hjulet og det er et defekt lager. Du kan også legge handa di på spiralfjærer etter at du har spunnet hjulet rundt. Hvis du merker vibrasjoner, så er det mest sansynlig et defekt lager.

2016-12-13 22:45:54 +0200 svarte på et spørsmål Bilen drar mot venstre

Begynn med å sjekke slakk i opphengskuler og ledd. Sjekk etter slakk i bærekule og styrekuler. Hvis alt er i orden, så ville jeg anbefalt en firehjulskontroll. Kan hende spissingen din trenger å justeres.

2016-12-13 22:43:07 +0200 svarte på et spørsmål Dårlig motorkraft

Er det snakk om dieselmotor? Luftmassemåler? Turbo? Luftfilter som er tett? Hull i vakuumslanger?

2016-12-13 22:28:46 +0200 svarte på et spørsmål Tror turboen er gåen :(

Dieselpumpa kan være slitt eller feiljustert, som igjen gjør at bilen slipper ut for mye avgasser. Da må denne justeres, Det kan være feil på dyser som gjør at de slipper inn for mye diesel. Det kan være defekt tenning i turbo som gjør at det lekker olje inn i turboen og at dette blir med ut eksosen. Hører du noe ulelyd når du trykker gasspedalen i bunn og slipper den igjen? Dette kan isåfall dreie seg om et defekt lager innvendig i turboen. Et verksted kan lese av div måleverdier når det kommer til dyser, dieselpumpe og feilsøking på turboen din.

2016-12-13 22:20:43 +0200 svarte på et spørsmål Dama har nylig kjøpt seg Volkswagen Golf 1.6 Fsi

Det oransje fastnøkkelsymbolet er for å vise at startsperren slår inn og kutter drivstoff til motoren din. Det er derfor bilen din stopper etter at du har fått start på den. I noen tilfeller så må nøklene til bilen kodes til startsperren på nytt. Men skjønte ikke helt hvorfor den starter hvis du ikke lar den "gløde", og bare starter den med en gang.

2016-12-13 22:16:14 +0200 svarte på et spørsmål Flushe eller bytte olje/filter på DSG-kasse?

DSG olje m/ filter har et skiftintervall hver 60.000km på VW. Hvis verksted ikke ser noe unormalt med DSG oljen din ved avtapping og du ikke har merket noe unormalt med giringen, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe ekstra olje for å flushe igjennom girkassen din.

2016-12-13 22:09:52 +0200 svarte på et spørsmål Rustne bremseskiver elbil

Jeg har sett mange elbiler med rust på bremseskivene. Er du nøye med å vaske bilen. Viktig å få av saltrester, ellers ruster bremseskivene dine veldig fort. Du må også tenke på, at hvis du bremser med en elbil uten å sette den i "Nøytral", så bremser du kun på elektromotoren (Rekuperasjon). Dette vet du sikkert, men det er gjenvinning av strøm til høyspenningsbatteriet. Bremsene dine vil da ikke bli aktivert i det hele tatt. Du er jo utenfor garanti når det gjelder bremser, dessverre. Så dette vil nok gå på din egen regning med tanke på at dette ikke er VW sin feil.

2016-12-13 21:56:02 +0200 svarte på et spørsmål Dynamiske Adaptive Lys

Dette dreier seg mest sannsynlig om en defekt pære for statisk kurvelys. Hvis du starter opp bilen og svinger rattet helt over til den ene siden, så skal den siden du har sving til, begynne å lyse. Hvis du velger den siden med defekt pære først, så vil den legge inn en feilmelding, og andre siden vel da heller ikke fungere så lenge det varsler i instrument. Hvis du slår tenning av og på og feilmeldingen forsvinner, prøv da å velg motsatt side for å se om denne siden fungerer. Du kan også starte bilen og sette den i revers med en gang, da skal kurvelysene tennes. Men vær forberedt på at de vil slukke etter en kort stund pga den ene som er defekt vil legge inn en feil i systemet ditt, og dette vil føre til at den fungerende pære vil slukke. Få en til å stå foran bilen din for å sjekke pærene. (Dette er vanlig H7 pærer). Du skifter disse helt fint selv.

2016-12-13 21:48:57 +0200 svarte på et spørsmål Ødelagt ABS-aggregat

På noen eldre volkswagenbiler av din årsmodell, så har det vært mulig å få tak i et reparasjonssett som omhandler kun skift av hydraulikkenheten, og ikke komplett aggregat m/ styreenhet. Mener denne prisen lå på rundt 6-7000kr for hydraulikkenheten. Dette vil fikse feilen på bilen din, kun hvis du har en feilmelding på "Bremsetrykkføler 1". Dette er en kjent feil, og føleren sitter integrert i den hydrauliske delen av abs'n. Hvis dette er feilen du har, så ville jeg dobbeltsjekket om du får et reparasjonssett til din bil.