Skoda-eiers profil - aktivitet

2017-10-24 11:04:13 +0100 spurte et spørsmål Understellsbeskyttelsen/bodycoten har flakket av

Hei igjen Benny.

Tusen takk for et godt og raskt svar på forrige spørsmål som jeg hadde vedrørende bøyde kanaler på min nyinnkjøpte bruktbil 2014-modell Octavia med lav kilometerstand under 30 000 km. Jeg har pr. i dag enda ikke fått takst. Jeg tenker å reklamere til bruktbilforhandleren for reparasjon siden det ikke er jeg som har bøyd kanalene. Kanalene var for øvrig bøyd litt mer enn det jeg først sa, ca. 1 til 2 cm oppover, ikke 0,5 cm. Buen på bøyene er ca. 15 cm lange.

  • Vil dette endre noe på din vurdering av skadeomfanget mtp. fare for rust og deformeringsegenskaper?

Jeg hadde imidlertid også et annet spørsmål som jeg glemte å spørre deg om.

Da jeg skulle sette i gang å skifte til vinterdekk for et par helger siden så jeg at understellsbeskyttelsen/bodycoten på de korrekte jekkepunktene hadde startet å flakke av før jeg begynte å jekke. Jeg brukte for øvrig bilens originale jekk og gjorde ellers alt riktig (har mange års erfaring med å bytte hjul).

Understellsbeskyttelsen på Skoda er en slags gummiert 0,5 cm tykk beskyttelse med lakk utpå der igjen langs hele kanten under kanalene (der også selve jekkepunktene er plassert). Understellsbeskyttelsen var ganske skadet på selve jekkepunktene, på det meste ca. 8 cm i bredden på det ene jekkepunktet, noe mindre på de andre punktene, men såpass skadet at det er synlig metall. Som nevnt er beskyttelsen laget av en slags gummi (har aldri sett dette på mine forrige biler) og man kan nærmest rive av gummien der skaden på jekkepunktene har oppstått. Gummien føles også delvis myk på resten av denne kanten som går langs kanalene.

Da jeg kjøpte bilen la jeg ikke merke til disse skadene siden jekkepunktene var såpass skitten slik at skadene var tildekket. Jekkhodet på bilens medfølgende originale jekk som jeg brukte er av metall, men den har en meget lav profil/kant slik at den kommer kun ca. 0,3 cm opp langs jekkepunktene, sannsynligvis for å unngå slike skader. Understellsbeskyttelsen var som nevnt allerede flakket av før jeg begynte å jekke opp bilen. Sannsynligvis har forrige eier brukt en annen jekk enn bilens originale jekk (da han til slutt begynte å bruke de riktige jekkepunktene).

Siden bilen har fortsatt nybilgaranti foreviste jeg bilen til merkeverkstedet som en garantisak. Merkeverkstedet sa at siden jekking av bil er en ytre påvirkning dekkes ikke dette av garantien. De mente i tillegg at sannsynligvis har forrige eier brukt en annen jekk (selv om merkeverkstedet sa at de anbefaler garasjejekk i stedet for bilens originale jekk), eller at han brukt jekken feil på en eller annen måte.

Jeg mener imidlertid for det første at så lenge man bruker den originale medfølgende jekken og at man følger instruksjonsboken så bør bilen tåle å bli jekket opp. Merkeforhandlerens argument om "ytre påvirkning" holder derfor ikke mål. Etter min mening vil jekking av bil alltid være en ytre påvirkning, men bilen må jo tåle å bli jekket på de korrekte jekkepunktene ... (more)

2017-10-20 23:18:12 +0100 spurte et spørsmål Skadde kanaler pga. feil plassering av jekk

Hei,

Jeg oppdaget på min nyinnkjøpte bruktbil 2014-mod Skoda Octavia at tidligere eier har jekket bilen opp på helt feil område på bilens kanaler. Jekken ble brukt på de respektive innfelte punktene på kanalene som er Skodas måte å anvise hvor jekken skal plasseres langs kanalene. Det vil si nesten på selve utsiden av kanalene som man ser dersom man ser bilen fra siden mellom hjulbuene. Jeg tror dette er det svakeste området av kanalene. Resultatet ble at kanalene har fått en bøy oppover på disse kanalenes ytterside. Bøyen går ca. 0,5 cm centimeter opp og er ca. 15 cm lang. Totalt er det tre slike bøyer, en for hvert respektive hjul (unntatt det fjerde hjulet). Disse bøyene er ikke så lett å se ved første øyekast, men man kan se de helt klart ved å bruke en slags målepinne som mitt merkeverksted viste til meg. I tillegg er det et par små bulker i det området hvor selve jekkehodet har vært plassert, men det er ingen lakkskader foruten noen små riper på hver av de tre bøyene.

Spørsmålet mitt er hvorvidt de ovennevnte skadene er kun rent kosmetiske skader eller hvorvidt skadene kan forårsake rust i kanalene og hvorvidt selve disse bøyene kan endre kanalenes deformasjonsegenskaper ved en evt. kollisjon???

Jeg har reklamert til bruktbilforhandleren (som ikke er merkeforhandler av Skoda), men han sier at disse skadene har ingen betydning for bilens kjøreegenskaper eller egenskaper ved kollisjon. Heller ikke fare for rust. Han nekter derfor erstatte eventuelle utlegg dersom jeg velger reparere skadene. Å utbedre disse skadene vil være ganske kostbare, antakeligvis 20 000 til 30 000 kr.

Tror du mitt prisoverslag er riktig? (Jeg har ikke fått offisiell takst enda fra merkeverkstedet)

Bør jeg bry meg om disse skadene, er de viktige å utbedre? Dersom jeg likevel velger å reparere, må man i såfall bytte selve kanalene eller går det ann å trekke tilbake disse bøyene??

Mvh en noe fortvilet Skoda-eier

Antall visninger