Norulf Hansens profil - aktivitet

2017-01-26 00:59:59 +0200 svarte på et spørsmål Antirustbehandling

De forskjellige "rustpusherne" opererer med et hhv to år for etterbehandling. Det avhenger av hvilken type godstoff man har smørt på. Ellers betyr det jo også litt hvor mye du kjører, og åssen veien er. Mye kjøring på grusvei er en vinner for å slå høl i selv den beste understellsbeskyttelse.

2017-01-26 00:56:39 +0200 svarte på et spørsmål Trygt å kjøre langtur etter nødmodus?

Har hatt et lignende fenomen på en Beetle med 1,9 TDI. Det var et gjentagende fenomen, spesielt når det var noe kjølig og fuktig vær. Som med din bil, vi stoppet...vred på nøkkelen...og startet på nytt...vips...så var alt vel. Vi kjørte med dette i mange år, rundt 120.000 kilometer. Feilen viste seg å være en sliten turbo. Hva som er årsaken til ditt problem, er ikke godt å si uten å gå inn på eventuelle feilkoder, men risikoen for havari er neppe større enn den var før den hendelsen du beskriver. Dog er det en god regel å unngå å være for hard på gassen før olja er gjennomvarm....det kan være en del av forklaringen på slike hendelser. Kan ellers anbefale å skifte olje og filter ved maks 15-20.000 kilometer...longlifeservice er ikke nødvendigvis en god ting for en TDI. God Tur! Er du heldig, ønsker også Benny deg god tur før helga!

2017-01-26 00:48:10 +0200 svarte på et spørsmål Motorvarmer

Ettermontering koster en del...har hørt tall rundt 25-30.000 for Webasto...ditt lokale Audi-verksted bør kunne gi deg en nøyaktig pris alternativt kunne fortelle deg hvem som kan gjøre en slik jobb. Vile nok sjekka i Sverige da ja :-)

Alternativet er en Defa-varmer...altså elektrisk...som består i en varmekolbe som monteres enten på en slange eller i blokka. Monteringsprisen avhenger av hvor trangt det er...hvor mye jobb det blir av det. Det avhenger også av om du vil ha tidsur og diverse tilleggsfunksjoner, om du vil ha kupevarmer...osv...En enkel innstallasjon med kolbe og kupevarmer koster raskt fra 5.000 og oppover...avhengig av hvor mye jobb det er og ikke minst...timeprisen til verkstedet du velger. Et dieselelektrisk verksted er ofte et godt alternativ. Et NB: Det hender merkedeverkstedene har kampanjer der man tilbyr ettermontering til en hyggelig pris...av Defa-varmere. Ellers er jo dette noe som betaler seg raskt, både i økt komfort og redusert drivstoff-forbruk.

2017-01-26 00:39:37 +0200 svarte på et spørsmål Feilfylling av drivstoff i dieselbil

Kameraten som lånte bilen, har antagelig en form for kvittering? Hvis ikke, bør bensinstasjonen der han fyllte kunne bidra...dato og mest mulig eksakt tid....kortnummer mv...kan hjelpe til å spore opp dette. Jeg tenker også at han neppe har "tappet tanken" sjæl....det er LITT mer omstendelig enn å hive en sugeslange nedi og håpe at man får ut alt. Dersom han har oppdaget dette på bensinstasjonen, må jo et redningselskap ha vært inne i bildet...eller har denne ikke-så-gode-kameraten vært så smart at han har kjørt hjem til egen garasje og brukt en tappeslange....? Skiftet han da samtidig drivstoff-filter...hva i alle dager har han egentlig bedrevet? Som du skjønner...mange punkt som bør avklares, det er en hel kjede av mulige punkter som bør være dokumenterbare her.

Det fremstår også som underlig at verkstedet ikke fant spor av bensin...når bilen stoppet. Hva har egentlig skjedd...totalhavari i dieselpumpa eller innsprøytingen...? Metallspon i drivstofftanken er vel strengt tatt ikke årsaken....men det kan jo være interessant hvordan dette har kommet dit..

Når du har nøstet opp mest mulig omkring omstendighetene, bør du også ha funnet frem adekvat dokumentasjon. Dette inkluderer full kontaktinformasjon til kameraten som feilfyllte og er presumptivt ansvarlig for skadene som har oppstått. Dette sender du som tilleggsdokumentasjon og en formell klage til eget selskap...og ber dem om å se på saken på ny. Her burde man forøvrig ha bedt om ytterligere dokumetnasjon på eget initativ...du melder jo ikke dette for moro skyld....og skaden oppstår ikke av seg selv. Her burde versktedet også kunne bidra...å "lukte" etter bensin er ikke nok!

Uavhengig av dette, om man sier nei, har selskapene dels egne klageorganer, dels har du forsikringsklagenemda. Uansett kreves det dokumentasjon...alt du overhode kan grave frem. Får du medhold i klagmendma....det heter vel forøvrig "finansklagenemda" eller noe sånt nå....pleier selskapene å ta det til følge...lykke til!

2017-01-26 00:25:18 +0200 svarte på et spørsmål Spørsmål ifbm bruktbilkjøp.

Alfa og omega her er at du kan dokumentere at du klaget på nevnte feil til forhandler...skriftlig klage i en eller annen form. Både kjøpsloven og eventuell garanti kommer inn i bildet, og prinsipalt sett har du rett, dette er ikke noe du skal måtte regne med. NAF, evnt annen interesseorganisasjon, kan gi råd av den typen du ønsker, likeledes er forbruker-rådet et godt sted å henvende seg. Med litt flaks har sikkert Benny også noen gode ord i sakens anledning....lykke til!

2017-01-26 00:20:29 +0200 svarte på et spørsmål Skoda superb 2012 sedan

En "mekkebok" er alltid en god investering...bla Haynes er et forlag som utgir sånne bøker for de fleste populære biler og en drøss andre. Mener at Biltema har hatt slike bøker med jevne mellomrom, ellers har vi vårt kjære internett...bøker kan du som kjent kjøpe rimelig greit fra det store utland uten mva mv...

Å demontere det du nevner, er jo prinsipalt enkelt, men det sitter alltid et klips eller tre der du minst venter det. En bok til to-tre hundrelapper sparer seg utrolig raskt inn :-) Mener det også finnes delekataloger for VAG på nett, med sprengskisser etc, men det er ikke riktig det samme som en step-by-step guide. En bok er også bedre enn gjør-det-selv videoer på YouTube :-)

2017-01-26 00:14:18 +0200 svarte på et spørsmål Er Det dumt å kjøpe Dieselbil?

Det som avgjør hva som er fornuftig, er ditt kjøremønster i overskuelig fremtid. Kjører du mye langkjøring, og er i Oslo en gang eller to i året, er diesel fremdeles kongen på haugen. Kjører du ut og inn til Oslo flere ganger i uka, og tog ikke er et alternativ, kan f.ex en hybrid med moderat motorisering være et alternativ.

Kjører selv diesel, bor på landet og kjører praktsk talt utelukkende langkjøring, er i nærmeste "storby" en gang eller tre i året. Når jeg ikke er i Norge, kjører jeg også lenger enn langt...da er diesel tingen: uovertruffen komfort, suveren totaløkonomi. Verditapet på diesel vil neppe endre seg dramatisk i årene fremover, det springende punkter er selvfølgelig hva avgiftskåte poltikere kan finne på. De vingler som fulle fantekjerringer, jeg tenderer til å tro at man vil fortsette avgiftsgaleien, og øke avgiftene over hele fjæla, for alle drivlinjer, både diesel og bensin, men også hybrider og elbiler. For å sukre pillen tar man litt av gangen, først det ene, så det andre. Sånn har det vært så lenge biler har vært i salg i Norge.

Har du et kjøremønster som minner om mitt, vil diesel være vel verdt å vurdere. Er du i tvil, eller kjører litt mer i det vi kaller "storbyer" i Norge, vil en bensin hybrid gi deg ja takk, begge deler....eventuelt en liten bensinbil...i f.ex en Golf-størrelse bil. Hos VAG gir de små bensin turbomotorene brukbart med krefter over et bredt område...nesten som en diesel. Du bruker rett noe mer drivstoff med både hybrid og rene bensinbiler, men om du regner på det, ser du at du skal kjøre si 15.000 eller mer for at det skal monne.

Like viktig som valget av drivlinje, er det å velge automat og adaptiv cruisekontroll. Det hever komforten flere hakk på både landevei og i byen, og kan for mange også gi noe lavere drivstoff-forbruk. Om du er blant dem som bytter bil med ikke altfor mange års mellomrom, kan automat og ACC bidra til at verdifallet blir lavere enn det ellers ville blitt. Om du følger litt med og kjøper bil mens det er kampanje på f.ex DSG...som jeg mener bla VW og Skoda har i disse dager...koster det lite og ingenting ekstra.

Dieselforbudet kan man forøvrig ha sine meninger om, min subjektive oppfatning er at NAF burde si kraftig i fra, det er andre tiltak som vile vært vel så effektive som forbud og alternativet: absurde avgifter. At Norge, med "storbyer" som ikke har stort flere innbyggere enn en landsby i andre land, skal være det eneste landet som bare MÅ forby eller ilegge massive straffe-avgifter gjennom ekstra bompenger for dieselbiler med euro5/6, henger ikke på greip. Dessverre er det vanskelig å spå om hvilken retning politikerne vil kaste sitt grådige blikk neste gang. Men som nevnt over: ditt kjøremønster og dine personlige preferanser bør være det du legger mest vekt på.

2017-01-25 23:52:37 +0200 svarte på et spørsmål Diesel tungstart

En dieselbil starter normalt sett lett og ledig, også i kulda. Ville sjekka glødepluggene først og fremst, en defekt glødeplugg kan meget vel forårsake problemer som det du beskriver. En annen mulighet er om bilen din mot all formodning skulle ha "gammeldagse" glødeplugger, altså den sorten som bruker 10-20 sekunder for å gløde...da kan nye glødeplugger....hurtig-glødeplugger...være en løsning. Men bare så det er sagt: en så ny bil som dette, har sannsynligvis denne typen glødeplugger som standard.

Et godt sted å sjekke glødeplugger, er ved et dieselelektrisk verksted, der har man også kompetanse til å sjekke f.ex innsprøyting og innsprøytingsdysene. Regner ellers med at du skifter dieselfiltre til fastsatte intervaller, et delvis tett diseselfilter kan også gi startproblemer, men vanligvis ville du også hatt problemer når du kjørte.

2017-01-25 21:15:58 +0200 svarte på et spørsmål Cruise Control funker ikke riktig

Dersom dette er en cruisekontroll av den enkle typen, er det ikke et uvanlig fenomen. En slik cruisekontroll virker ikke på bremsene, den holder kun jevn fart gjennom gasspådraget. Den vil heller ikke ha noen innvirkning på valget av gir i en automatkasse. ...du kan si det sånn at styringen for cruisekontrollen, bremsene og automatkassa lever sitt eget liv...helt uavhengig av hverandre.

Volvo Norge bør kunne svare deg på hvordan nettopp din bil er satt opp...ta en telefon med chassisnummer tilgjengelig. Forøvrig vil en adaptiv cruisekontroll oppføre seg slik du forventer, altså holde farta der du ønsker både i oppover og nedoverbakke.....den bremser også :-) Noe å tenke på neste gang...er usikker på om du kan ettermontere dette til en forsvarlig pris på XC70. Definitivt ikke i Norge......

2017-01-25 21:09:25 +0200 svarte på et spørsmål Vindusheis fungerer ikke

Sikring som smeller rett ut indikerer normalt sett full fart med en leder rett til jord, eller en defekt vindusheis...dvs full kortslutning i leamikken på et av vinduene. Det kan selvfølgelig også være at leamikken til et av vinduene har satt seg dønn fast, men da vil sikringen holde lenge nok til at du iallefall kjenner et ørlite håp om at den skal holde...sier den "futt" med det samme...sannsynligvis kortslutning.

Du bør uansett ha et elskjema for bilen din, og rett og slett koble ut vindu for vindu. Du sier ikke noe om hvilken generasjon Golf du har, men sannsynligiis går det en felles connector ut til hver dør....om du bryter i dette punktet, har du samtidig full tilgang til målepunkter UT mot døra. Siden du likevel trenger et elskjema, vil en Haynes-bok eller tilsvarende være en god investering, der finner du også tricksene du trenger for å demontere dørplata og vindusheisene. Ikke minst plasseringen av festeklips kan gi visse utfordringer. Feilen kan selvfølgelig også være så enkel som at en av ledningene inn til vindusheien har fått skade i isolasjonen der den går ut til døra...det er det første stedet du sjekker. Lykke til!

2017-01-25 21:01:36 +0200 svarte på et spørsmål hvilken el- eller hybrid?

Om du ikke kjører lenger enn disse vinterturene på 120 kilometer, og ellers ikke kjører med mye folk og pikk og pakk i bilen, og ikke har behov for å kjøre med tilhenger innimellom, kan en elbil være en løsning. Golf er uansett et godt valg, både som hybrid og elbil. Begge er passe store, og sistnevnte har nå en elektrisk rekkevidde på 300 kilometer. Med adaptiv cruisekontroll og automatgir får du i begge tilfeller en bil som er god å kjøre både i byen og på landeveien, fordleen med hybridversjonen er at du har en bensinmotor som overtar når du trenger mer rekkevidde...eller rett og slett ikke får ladet. Golf GT/E er også en plug-in hybrid, du kan altså spare drivstoff ved å koble den til strøm ved jevne mellomrom.

En ren elbil krever som kjent jevnlig lading, om du ikke har tilgang til lading der du bor, er det litt logistikk med i bildet...og ikke minst tålmodighet: det tar tid å "fylle tanken". Det første du gjør, er å sjekke hvilke lademuligheter du har der du vanligvis kjører....er svaret JA, dette er BRA, kan du velge elbil. Bor du derimot i en blokk uten lademulighet, og en by der du har få lademuligheter....bør du vurdere hybrid. Bla fordi HJEMMELADINGEN også gir deg mulighet til å spare strøm ved at du starter hver dag med en fiks-ferdig oppvarmet bil...på vinteren betyr dette mye for total rekkevidde.

Hvor OFTE du må lade, er et spørsmål som avhenger av kjøremønsteret. Når du kjører en "tank" i måneden i dag, kan det være alt mellom 500 og 1500 kilometer. Jeg kjører diesel...mine dieselbiler har en praktisk rekkevidde på 1500 kilometer på en tank....Du ser poenget? Om du kjører 500 kilometer i måneden, bør du lade en elbil minst tre ganger for å være sikker på å ha "nok" strøm for de 500 kilometerne du kjører på en måned. Om du kjører 1000...blir det tilsvarende mer...

Forøvrig er jeg medlem av VAG Fan Club etter mange gode år med VW. En VW Golf, det være seg hybrid eller ren elbil, er en god bil....har kjørt Golf 7 noen år sjæl nå....den gjør alt du ønsker på en grei måte. Den er også pålitelig, og du har en god importlør og solide merkeverksteder i ryggen. Logistikk mhp deler mv er heller aldri et problem, og bank i bordet, man tar garantispørsmål svært seriøst. Det du BØR ha i bakhodet, er at en ny Golf bør kjøres rett på understellsbehandling...originalbehandlingen er, som på mange andre nye biler, ikke i nærheten av å være tilstrekkelig for norske vinterveier. Planlegger du å ha bilen mer enn si te år...er det ingen ting å lure på....få forhandleren til å ordne det for deg før levering.

PRØVEKJØRING er også viktig...sett av god tid og gjør en avtale med selger også...du har alltid mange spørsmål både før og etter en prøvekjøring. Prøv gjerne både ... (more)

2017-01-25 20:42:05 +0200 svarte på et spørsmål Oljeforbruk og sprukket topp

Min subjektive oppfatning er at du nok har vært utsatt for en trippel MacMurphy....en BMW sekser er jo ikke engang innkjørt før du har kjørt både 4 og 500.000. Men topplokk som sprekker, kan skje den beste, og du skal ikke se bort fra at du har hatt flere problemer som har virket inn på hverandre over lang tid. At man ved et av verkstedsbesøkene ikke har fanget opp den rette årsaken, er selvsagt uheldig, enda mer uheldig er det at du i ettertid oppdager at delen du har betalt for, ikke er skiftet. I ditt sted ville jeg innhentet råd fra NAF, eventuelt annen medlemsorganisasjon med adekvat kompetanse, i tillegg ville jeg rådspurt meg hos ofrbrukerrådet, og tatt saken opp med verkstedet.

Rett nok er det ikke alltid liketil å oppdage en mindre skade i en topp-pakning, spesielt ikke om man ser f.ex en skadd flens på termostathuset, men dersom man ikke har skiftet termostathuset i første runde, gjør det ikke saken bedre om det f.ex har vært kjølevæskelekkasje over tid. Forøvrig er en snau liter oljeforbruk innenfor flere fabrikanters spesifikasjoner, men spesielt greit er jo det ikke, og for min del har jeg aldri opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene på mine VAG TDI...som jeg gjennomgående har kjørt rundt 500.000 før de finner nye eiere eller blir spiker. Du får tenke som så, at bilen har godt av litt frisk olje med jevne melomrom...en full motoroverhaling eventuelt en byttemotor kunne jo vært en løsning, men når du nå allerede har tatt en topp-jobb, kan det være like greit å kjøre motoren et par hundre tusen før du eventuelt tar "bunn-jobben".

At du likevel har en god og pålitelig bil i flere år fremover, er jo rimelig sikkert, men du bør nok finne en billig leverandør av BMW-sertifisert olje :-) Her hvor jeg bor, selger f.ex en forhandler av jordbruksutstyr med jevne mellomrom 4-liters dunker med Castrol Edge til halve prisen av hva merkeforhandleren tar for EN liter :-)

2017-01-25 20:05:21 +0200 svarte på et spørsmål diesel i disse dager

Du har med stor sannsynlighet gjort et godt valg i forhold til kjøremønster og prioriteringen der lavt forbruk står i fokus. !,6 TDI holder helt fint til norske fartsgrenser og kjøring med som det du beskriver: en person i bilen til og fra jobb. 2.0 TDI bruker rett nok ubetydelig mer, og fungerer bedre på det være seg motorveier i utlandet eller kjøring med litt vekt i bilen eller slep, men når nivået for fartsbøter i Norge er som det er, kan man vel nesten si at det er en stor fordel å ha begrenset motorisering :-)

For ditt kjøremønster vil kombinasjonen DSG og adaptiv cruisekontroll også være en vinner, det sparer både drivstoff og stress, spesielt om du har litt trafikk langs arbeidsveien. Noe må-ha er det selvfølgelig ikke, men om du ikke har krøssa for dette denne gang, vet du hva du bør vurdere å prøve neste gang. Vær ellers nøye med oljeskift / filterbytte, har konsekvent gjort dette ved 15 hhv 20.000 km på mine TDI opp gjennom åra, det har med sikkerhet vært lønnsomt, selv om jeg som deg har kjørt mye langkjøring og ifølge "dagens" serviceprogram visstnok kan kjøre over 30.000 mellom hvert oljeskift. Det er så enkelt som en gammel mekanikervenn sa engang: eneste veien ut fra motoren for sot og dritt som samler seg i olja...er gjennom tappepluggen. Lykke til med ny Skoda, har vært på fabrikken, du har fått deg en virkelig kvalitetsbil!

2017-01-22 23:41:02 +0200 svarte på et spørsmål Tips til ny bil til rundt 500 000?

Til denne prisen og nybil ville jeg vel sett på både Golf og Passat Stasjonsvogn...ikke minst hybridversjonen av Passat er jo nesten gratis...og hos Skoda får du en grei Octavia for denne prisen..."med alt"...også 2.0 bensin. Fordelen med VAG er at man vel er markedets beste på logistikk, dvs at du får den bilen du bestiller til det klokkeslettet som er avtalt...nærmest på sekundet...og du kan se frem ti let problemfritt bilhold på alle måter. Godt utbygd forhandlernett, seriøs importør, orden på sysakene...det er viktigere en mye annet.

Om du ikke har mye småkjøring, er også diesel et alternativ, men hva som passer best for ditt kjøremønster vet du best selv. Min subjektive oppfatning er at for en bensinmotor er en 2 liters motor et fornuftig valg, små bensinmotorer sliter hardt i en tung bil. Unntaket er Passat hybrid, der kompenserer elmotoren for det man ellers måtte mangle av anvendbar kraft i bensinmotoren. Jeg ville ellers prioritert automat, nå for tiden er det bla kampanje på DSG hos VW, muligens også hos Skoda. Adaptive lys og adaptiv cruisekontroll gir økt sikkerhet og komfort, i tillegg bør du krysse av for kollisjonsputer i baksetet om det ikke er standard fra dette årets modell. Lykke til!

2017-01-22 23:29:03 +0200 svarte på et spørsmål Skoda Octavia 1,9TDI 2009

170' på en TDI er normalt sett problemfritt,og Skoda Octavia er en grei bil. Men sørg for tilstandsrapport, og sjekk versktedshistorikken grundig. Et vanlig problem er en form for svinghjul/motvekter i tilknytning til girkassa...koster ikke allverden å skifte, men det er jo ergerlig å gå rett på en større reparasjon når man kjøper en bil. Grundig prøvekjøring anbefales...ta med en kyndig venn om du er usikker sjæl :-)

Du nærmer deg antagelig også et registterrerimskifte....dette kan du like godt gjøre på et uavhengig verksted som et merkeverksteded...eventuelt i Sverige....bla i Strømstad er det et godt VAG-verksted. Sjekk priser og gjør det der du får både godt arbeid og grei pris. Husk ellers at olje og filter er noe man skifter ved maks 20.000 på dieselbiler...uansett hvor mye "longlife" det måtte være!

Sjekk ellers for rust..på begge de to bilene du nevner...nyere biler er absolutt ikke rustfrie, om du da ikke er heldig og finner noen som vet dette...og har understellsbehandlet bilene sine sjæl :-)

2017-01-22 23:21:36 +0200 svarte på et spørsmål Cupévarmer

Om du kjøper en 12 volt varmer, bør du som et minimum også kjøpe en duppeditt som du kan plugge i mellom som rett og slett slår den av når spenningen synker under et gitt nivå...da sparer du deg selv for mye problemer. Din far har helt rett, skal det være noen hensikt med en varmer, må den ha en viss effekt, og et bilbatteri er på ingen måte uutømmelig. Om du har en utvendig kontakt. eventuelt mulighet til å kveile ut en skjøteledning, ville jeg heller kjøpt en Defa-innstallasjon, gjerne både motorvarmer og kupevarmer. Om begge deler blir for dyrt, gå for kupevarmer...Defa sin er tryggere enn Biltema sin...

Husk bare at strømtrekket ikke er ubetydelig...en skjøteledning på trommel blir for varm om du ikke ruller den helt ut...da kommer du ut til kald bil...de fleste skjøtetromler har termosikring :-)

2017-01-22 23:14:55 +0200 svarte på et spørsmål Motor Olje på diesel bil

Biltemas olje er av variabel kvalitet...du vet ikke til enhver tid hvem som har levert oljen og klistra lappen med "Biltema" utenpå. Det finnes bedre måter å spare penger på enn å spare på olja for å si det sånn...og som med dekk...du kan kjøpe olje fra merkeverkstedet til 700 kroner literen...eller du kan gå til nærmeste acdeling av Felleskjøpet...f.ex...eller Bildeler.no....og kjøpe en 4-5 liters dunk av samme olja for 3-400 kroner. Olja på merkeverkstedet kommer fra et 200 liters fat, men antagelig fylles den på din motor med et gullforgylt litermål. I tillegg betaler du for garantikostnadene og det fine lokalet :-)

Uavhengige tester med reelvant innhold finner du ikke, men det er et kjent faktum at det er to-tre merker som er bedre enn de andre. Det bygger jeg på bla mer enn 1,5 millioner kilometer med VAG D/TDI og hyggelige samtaler med mekanikere og entusiaster...som nevnt over...olja er det siste du skal spare på, om du da ikke har en bil som du gir jevnt blaffen i og kan hive uten å kjenne et noe sted. En moderne dieselmotor er en virkelig high-tech motor, om du har sett inni en dieselmotor, vil du vite at det er mange gode grunner til å bruke det beste av det beste, i praksis innebærer det Valvoline (godkjent for BMW m.fl) eller Castrol Edge (godkjent for bla VAG). For min del skifter jeg konsekvent olje og filter ved max 20.000 kilometer, selv om VAG sier at jeg kan kjøre til bilen sladrer...dvs mellom 30 og 35.000 kilometer med mitt kjøremønster. Men glem aldri at det eneste stedet dritten kommer ut fra motoren, er gjennom tappepluggen. På en dieselbil får du sot og dritt i olja,...i tillegg er olje hygroskopisk...dvs den suger opp vann...vi bor i et land med variable temperaturer....

Når noen sier at det og det merket har en lei tendens til å medføre motorhavari, er det ofte mer enn et snev av sannhet i det....så spander på deg skikkelig olje...men kjøp den der den ikke koster skjorta!

2017-01-22 22:57:20 +0200 svarte på et spørsmål Dyr sønn i drift ?

Pappen har rett...bil er utrolig dyrt i Norge. Det er politisk bestemt. Om du vil se nærmere på hvordan regnestykket kommer frem, kan du google litt...på bilkostnader...pr år, pr kilometer osv, flere aktører, bla Dine Penger og VG, bringer jevnlig oppdaterte tall for dette. Kostnaden pr kilometer er så høy at du tror det ikke før du får se det...verditapet er en betydelig del av dette....forsikring og variable kostnader kommer i tillegg og gir virkelig pengene bein å gå på, drivstoffutgiftene...som er det du merker mest til...er bare en fjert i den store sammenhengen!

Selvfølgelig er det diskutabelt om tapet virkelig er så høyt når du så alikevel har bilen, og f.ex kjøper en rimelig bruktbil og kjører den til den ramler fra hverandre. Men for din far vil det være helt reelt, og slik du fremstiller det, har du kjørt lenger enn gammern' og mammsen' tilsammen :-) Det merker de både på direkte på pengepungen gjennom driftsbudsjettet og på kilometerstnanden, og vil naturlig nok dempe LITT på dette her!

I ditt sted ville jeg spart opp penger og kjøpt meg en grei bruktbil i god stand. Da får du håndterbare kostnader, og steller du pent med den...dvs tar vare på den og kjører den med fornuft...kan du ha den så lenge du gidder og litt til. Om du beholder den til det er på tide å la den bli spiker, er samlet verditap det du ga for den....Om du selger den etter et år...vil du oppdage at du typisk har et verditap på si 30-50.000 kroner for en bil som har kostet deg 100.000 kroner...om du har kjørt si 50.000 km i løpet av det året. Jeg har selv vært oppe i 70.000 km i året med privatbilene mine, bor på landet osv, og den eneste måten å ha råd til bil på, har vært å kjøpe rimelige biler og kjøre dem lenger enn langt. I tillegg har jeg skrudd mye sjæl....Din far gjør neppe noen av delene....så han har VELDIG rett...og overdriver ikke det grann :-)

2017-01-22 22:45:21 +0200 svarte på et spørsmål Skoda Superb 2016 -.. euro 6 + ad blue

Orakelet svarer nok...men jeg har undret meg over det samme: har en euro6 TDI sjæl, og har merket meg at Norge, som faktisk ikke har en ENESTE STORBY i ordets egentlige forstand, til forskjell fra Tysklland, som har virkelig STORE BYER med en helt annen trafikksituasjon...sier at både euro5 og euro6 er problemfritt i tyske byer! I Norge derimot er euro6 angivelig et problem både i landsbyen Oslo og kjempebyer som Stavanger og Haugesund! At bensinbiler med høytrykksdyser har like stort eller større utslipp av såvel partiker som NOX, er ikke engang tema....ennå..

Men logikken...? Som vi alle vet, dette dreier seg jo til syvende og sist om å legitimere nye avgifter, "for miljløets skyld"....vi er flere som har merket seg at politikerne i Oslo heller vil ha 5-dobla bompenger enn forbud...det sier jo sitt om hvor skoen egentlig trykker! Når avgiftene inn i statskassa springer, forsvinner miljøproblemene som ved et trylleslag! I middelalderen var det noe minner VELDIG om denne greia: AVLATSHANDEL het det dengang...bare man betalte nok til kjerkekassa, forsvant syndene!

Vi får prøve å ta opp saken med NAF....det hjelper vel i allefall på humøret å ha prøvd!

2017-01-22 22:38:02 +0200 svarte på et spørsmål Motorhavari Mazda 6 2005 modell.

Relativt ny bil og kun kjørt 230.000.....ville sjekka om det finnes byttemotorer...det er jo en bil som er solgti et ikke ubetydelig antall utover i Europa. En brukt motor skal man være forsiktig med, om du da ikke får en med VELDIG god garanti. Kan fort vise seg at den har samme svakheten som den du har!

Ville jo også spurt verkstedet om hva som er årsaken til problemet: er det en sylinder uten kompresjon, kan det være en stempelring, det kan være et stempel som har gått til Jesus, og det kan være så enkelt som en ventil eller to som ikke lenger tetter....legio muligheter. I sistnevnte tilfeller er det jo mulig å reparere, eller få tak i et overhalt topplokk...jeg ville spurt verkstedet om et råd. Man ressonerer antagelig som så at en såvidt gammel bil som er kjørt litt, har begrenset verdi, men for din del er det jo så enkelt som at hvis du får satt inn en byttemotor for f.ex 30.000. så har du bil i flere år for denne prisen gitt at din vurdering av bilens stand er korrekt. Verkstedet vil kanskje også kunne gi deg råd om hvor du kan få tak i en byttemotor.

For ordens skyld: byttemtor er en brukt motor, men den er overhalt og bygget opp igjen etter fabrikkens spesifikasjoner, med en drøss nye deler, pakninger, tetningsringer osv.. Det er oftest en REN blokk, dvs uten eksosmanifolder, innsuging etc etc, der bruker du det du har....Mener det finnes leverandører av motorer til de fleste bilmerker rett over svenskegrensa....sjekk bla finn.no. Å få satt den inn, er jo kurrant, det ordner nok verkstedet du nevner for en grei pris.

2017-01-22 22:23:48 +0200 svarte på et spørsmål Høyt bensin forbruk

En snau liter på mila høres ikke unormalt ut for litt fresk motorveikjøring og en bensinbil fra midten av 90-tallet, spesielt ikke når vi snakker om en 2 liter som nok også er en heftig versjon etter bokstavkoden å dømme. Du kan imidlertid ha noe å hente på å sjekke tennplugger og lutfilter. Kjøp konsekvent NGK-plugger om du må bytte, og husk: de skal være sjokoladebrune når du har kjørt en lengre strekning. Er de svarte og sota, ville jeg prøvd dyserens FOR BENSINMOTORER ..og se om dette hjelper. Bilrekvisitaforetningene har dette...spesielt på en gammel bil som er kjørt lite, kan ting rett og slett ha grodd igjen! Skulle dette mot formodning ikke hjelpe...en tur til et dieselelektrisk verskted...de kan dette med innsprøyting og dyser på bensinmotorer også...og fått en sjekk på blandingsforholdet hhv dysene.

Spør selvfølgelig om råd...og pris...først...ta en tur innom...de fleste verksteder liker eldre biler og er mer enn villige til å gi deg gode råd. Forøvrig er slike verksteder både flinkere og rimeligere enn Fords merkeverksteder....merkeversktedet har sjelden samme spisskompetanse på innsprøytinga.

En annen ting du bør sjekke, er lufttrykket i dekka...for lavt lufftrykk = økt forbruk. Du kan øke lufftrykket til over det som står i boka også...inntil 10 %...og redusere forbruket noe...men nb...følg med på dekkslitasjen om du øker forbruker...du vil ikke ønske å slite dekka mer på midten enn på sidene :-)

KJØRESTILEN DIN bør du også se litt på. Dette er en eldre bil med ikke altfor mye dreiemoment, men det du har, har du fra relativt lavt turtall. Da har du mye å hente på å lære deg å kjøre mykt: unngå bånngass når du skal starte opp, hold god avstand og planlegg kjøringen...du vil kunne redusere forbruket med både en og to desiliter på mila med litt trening. Ellers kan du trøste deg med at verditapet på bilen din...og sannsynligvis vedlikeholdsutgiftene...er så lave at du kan le hele veien til banken! Du kan kjøpe mye bensin for det det ville kostet deg med en nyere bil :-) Har kjørt gamle biler mesteparten av livet sjæl, så det kan jeg alt om :-) Lykke til, ta godt vare på nesten-veteranbilen din!

2017-01-22 22:04:54 +0200 svarte på et spørsmål 4 hjulstrekk og forhjulstrekk

Høres jo ut som om en ny eller nesten-ny Dacia Duster er tingen for deg...firehjusltrekk, konservativ bil uten for mye dill og dall...og lavt priset! Grei fremkommelighet, god bakkeklaring, grei motor, lavt forbruk. Et altetnativ er Skoda Yeti, det er også en enkel og grei bil med god fremkommelighet og lavt forbruk. Ny modell på vei, derved kan det skje ting med bruktprisene på forrige modell. Begge disse er uansett litt "iuglesett" i markedet, du får mao mye bil for pengene. Dårlige biler er det helt klart ikke!

Noe elektronikk kommer du ikke utenom, men begge de to over har egentlig gode, gjennomprøvde konstruksjoner. Et godt tips er å bruke et tredjepartsverksted med en mekaniker av den gamle skolen, om du ikke kan skru selv: f.ex vindusheiser kan ofte repares sånn at de holder...uten å bytte hele leamikken. Har gjort mye av det sjæl, en reparasjonshåndbok er en god investering uansett hvilken bil du velger! Og skulle du tenke japansk: se i retning av Subaru: konstant firehjulstrekk, virkelig bra greier på vinterføre...etter flres utsagn markeredets beste firehjulstrekk. En del elektronikk, men Subaru har gjennomgående god kvalitet.

Merker meg også at du kjører under seriøse vinterforhold. Da er det kun et dekkmerke som gjelder: Nokian Hakkapellitta. Som Freia Melkesjokolade, det er ingen over, ingen ved siden!

2017-01-22 21:44:08 +0200 svarte på et spørsmål det har hver mye snakk om nox utslip i det siste

Den norske EU-kontrollen måler lite og ingenting hva utslipp angår...men du vil kunne finne måledata på nett, USA har som kjent hatt et strengt utslippsregime i flere delstater fra tidenes litt ut på dagen. Din bil er sannsynligvis en relativt enkel motor med konvensjonell teknologi, derved blir det ikke spesielt mye av partikler, og NOX oppstår heller ikke i spesielt stor grad. Disse problemstillingene er noe vi har fått på kjøpet med nye tiders miljøkrav, høyere trykk på innsprøytinga av drivstoffet gir mer av begge deler...enten vi liker det eller ikke!

En helt annen ting er at din bil nok slipper ut mer CO2 enn de fleste...du har tross alt en tung bil og en motor som er stor nok til å passe utmerket i tre ganger så tung lastebil som den du har :-) Men du får trøste deg med at den holder minst tre ganger så lenge som en japs...derved blir det totale utslippet lavere :-)

Det er mulig nyere biler som oppfyller euro5/euro6....de facto både bensin og dieselbiler...har høyere nox-utslipp...men som du vet...moderne dieselbiler har DPF....derved er ikke partikkelutslipp et problem for andre enn MDG. Nox-utslipp er det, både fra dieselbiler...og bensinbiler. Bensinbilene har i tilelgg et ikke ubetydelig partikkelutstlipp....men skal væ være helt nækterne: utslippene på moderne biler er gjennomgående lavt...fokuset skyldes i like stor grad avgiftskåte politikere som faktiske miljøproblemer. Vi bor tross alt i et land med få mennesker og begrenset trafikk...

En annen ting er at nyere dieselbiler gruser din på forbruk...og derved CO2 utslipp...men igjen: du har en svær bil og svær motor. Sett o forhold til vekta er slett ikke din bil av de verste! Man skal som kjent alltid se ting i forhold til noe, spesielt hver gang du fyller tanken :-)

2017-01-22 21:28:17 +0200 svarte på et spørsmål Import av ny Dodge Challenger SRT Hellcat

Dersom bilen ikke er typegodkjent i Norge, sliter du litt...spesielt i disse Greenpeace-tider. Tidlgiere kunne man imidlertid få godkjenning for så og så mange biler....undres på om det ikke var 10...pågrunnlag av indicuell godkjenning. Dette innebar visning hos Biltilsynet og fremlegging av dokumentasjon på forhold som Biltilsynet krevde dokumentert...samt denne famøse E-merkingen på alle lykter mv...

I ditt sted ville jeg sjekket med Amcar-miljøet først og fremst...der bør det være mange som har klædd seg på lignende prolbemstillinger tidligere. Du kan også få svar hos Biltilsynet, men sørg i såfall for å få det skriftlig med adekvat henvisning til kjøretøyforskriftene! Til syvende og sist dreier det seg jo om å få bilen inn med minst mulig dikkedarer...som vi alle vet...å registrere bilen i et annet land...Sverige for den sakens skyld...og kjøre bilen noen hundre kilometer...er jo en metode som har vært brukt med hell tidligere. I Sverige er sannsynligvis bilen typegodkjent...da blir alt så meget enklere! Lykke til!

2017-01-22 21:20:11 +0200 svarte på et spørsmål Antirust-behandling

Et rungende ja...praktisk talt uten unntak. Det er få, om noen, nye biler som har god rustbeskytelse, ofte har man dyppa bånnplata i noe greier, og ettermontert hjuloppheng mv.. Dvs hjuloppheng og andre deler er kun lakkert, det holder ikke engang en halv vinter før du har overflaterrust. Hulromsbekyttelse er også et forsømt område på mange biler, det får du kun ved etterbehandling. Jo før, jo bedre! Antirustverkstedet får lettere gjort en god jobb på en ny bil som aldri er kjørt...da slipper de å gjøre rent under bilen!

Få gjerne forhandler til å ordne dette før levering. Det er to ting som er viktige: velg levernadør ut fra kvalitet på arbeidet, ikke pris! Å velge et velrenommert verksted er alfa og omega. Dernest: originalbehandlingen er av forskjellig "sort"....avhengig av hva som er levert fra fabrikk, skal du bruke det ene eller det andre ved ny understellsbehandling. Det skal forhandler ha kontroll på, og det skal understellsbehandleren vite...så strengt tatt slipper du å tenke på det...

Og skulle forhandler protestere og hevde at originalbehanldingen er god nok og at du mister rustgarantien...for min del ville det vært lett å velge: ha en rustfri bil om ti år...eller en bil med rustkader og en evig krangel om garantireparasjoner? Jeg ville valgt det første - uten tvil! Vi kjørte forøvrig begge våre nye VW direkte til understellsbehandling for et par år siden...fikk også bekreftet fra en bekjent ved karosseriverkstedet hos forhandler at dette var et klokt valg :-) Flere av mine venner har gjort det samme.

2017-01-22 21:07:32 +0200 svarte på et spørsmål Hva gjør man ved kjøp av det som skulle vise seg å være bruktimport

Du har fått en grei fremgangsmåte mhp klage over...

Mhp varmen: dette med dieselvarmer...oftest webasto...som gir deg tilleggsvarme...er vanlgivis ekstrautstyr også i Norge. En TDI har lite spillvarme uansett, derved tar det minst 2-3 mil før olja er varm og derved motoren gjennomvarm slik at du får full effekt fra varmeappratet ved norske vintertemperaturer. Jeg tillater meg å tvile på at det er noen forskjell på biler som selges i det europeiske markedet, og Norge...har hatt et par importerte VAG TDI opp gjennom åra, den ene var sogar spesifisert for Spania, den andre var til og med satt sammen i Spania...begge fungerte helt greit ved norske vintertemperaturer. Men...det tar altså litt tid.

Det du kan gjøre, er å sjekke terosotaten og eventuelt skifte den med en som åpner først ved noe høyere temperatur. Kjølevæsken har høy spesifikk varmekapasitet, og et par par-tre grader gjør stor forskjell. Dette bør forhandler kunne gjøre for deg vederlagsfritt....om du får til en god dialog.

Reodor Felgen metoden er å tre en plast- eller katongplate mellom radioatoren og grillen om vinteren...da blir motoren fortere varm...men det er jo egentlig ikke noen grei løsning. En mer permanent løsning, om du ikke får nok varme med et eventuelt termostatbytte, er selvfølgelig å ettermontere en webasto-varmer. Også der burde forhandleren kunne strekke seg og gi deg en god pris...mesteparten av kostnaden ved ettermontering er, som naturlig er, jobben ved monteringen. Alterantivt et prisavslag på bilen, så kjører du til Sverige og får ettermontert en Webasto der...i og med at jobben er det som koster, bør det være vesentlig billigere på den andre siden av Svinesund. Et par telefoner kan lønne seg...

Med tanke på diskjusjonen, det være seg om du gjør det sjøl. eller med hjelp fra forbrukerrådet, kan du sjekke prisen på en Webasto i Norge...ca 7000 har jeg hørt på en ny bil...rundt 25-30.000 ved ettermontering. I ditt sted ville jeg vel møt forhandler på halvveien og vært fornøyd om jeg fikk varme i bilen....det være seg en annen termostat eller si en Webasto til halv pris.

Andre forskjeller kan det være, men lite sannsynlig. På 90-tallet var det ikke uvanlig at biler spesifisert for syd-eiuropa hadde noe dårligere dimensjonert generator og en regulator med lavere spenningsterskel, men vår andre importbil "made in Spain" i 2002 var identisk med den norske versjonen av samme Volkswagen-bil på alle punkter og vel så det. Om din bil er spesifisert for det tyske markedet, er det sannsynligvis identisk med den norske modellen på alle viktige punkter. Det skal Møller teknisk kunne svare på, ta en telefon...de er vanligvis svært positivt innstilt. Lykke til!

2017-01-15 13:32:58 +0200 svarte på et spørsmål Vannpumpe på volvo xc70

Enten "glemt"....eller en MacMurphy. Har selv kjørt biler fra en annen leverandør....VAG står det på taket hos min forhandler....og aldri skiftet en eneste vannpumpe...på mer enn 1,5 millioner kilometer...kjører mine biler rundt 500' før de går videre til neste eier eller blir til spiker....

Hva som har skjedd med din vannpumpe, er imidlertid vanskelig å si. Det kan være et av to....selv den este kan jo gjøre feil og glemme ting. Jeg ville latt tvilen komme verkstedet til gode...en gang kan være en tilfeldighet. Skjer det noe lignende en gang til, ville jeg nok vært litt mer tilvrådig...en måte å sjekke dette på, er jo å be om å få de gamle delene fremlagt etter utført arbeid. " Vil gjerne se åsse delene ser ut når de har stått i bilen min en stund" er jo en legitim årsak _)

2017-01-15 13:14:57 +0200 svarte på et spørsmål vw caddy 2008

Avhenger av kjøremønsteret og opflging underveis....2008 er jo relativt lenge siden, så årlig kjørelengde er ikke allverden. Sjekk verkstedshiostrikk, sjekk tilstandsrapport...er det en bil som er passet godt på med et fåtall brukere, er ikke 200.000 noe problem overhode. Når det gjelder svakheter, er det som andre biler, hjuloppheng og slitasjedeler...ellers koster det en del jobb åskifte registerreim. Sjekk nøtye for rust, om du får et godt eksemplar, spander på deg en understellsbehandling så snart som overhode mulig.

Ellers er det greie biler, en VAG TDI har ikke problemer med 500.000 og mer...men oljeskift til intervallene, eller maks 20.0000 ved longlifeolje, og unngå å presse motoren før olja er gjennomvarm er viktig!

2017-01-15 13:08:17 +0200 svarte på et spørsmål Velge mellom a8 2010-2012, 4.2tdi eller q7 6.0 v12 tdi

Han har jo en bil som helt sikkert holder i 10 år til med den bruken du skisserer...men fra et subjektivt ståsted: omhan likevel vil bytte, er jo 4,2 TDI vesentlig greiere å ha med å gjøre enn det andre alternativet. At vi snakker om en nyere bil, er også viktig....og A8 fremstår for meg som et bedre alterntiv som ladeveislokomotiv enn Q7. Men smaken er som bak: om din far vil ha en mer "muskuløs" bil på sine gamle dager...som også er noe lettere å gå inn og ut av....teller det sikkert mer enn eventuelt mer arbeid etc med service og løpende vedlikehold. Det blir personlige preferanser som avgjør: for noen er en svær SUV riktig...for andre er den mer diskrete A8 et naturlig valg.

2017-01-15 13:01:44 +0200 svarte på et spørsmål Varmeapparat

En kollega som har en elbil uten varmepumpe, sier at forvarmingen son har programmert inn på hjemmeladeren hhhv ladingen på jobben, gir ham inntil 3 mil lenger "rapportert" rekkevidde på de kaldeste dagene. Det innebærer at varmepumpe egentlig ikke har spesielt stor betydning om du kjører relativt korte avstander...typisk et par-tre mil....der du har mulighet for lading i begge ender.

Med Ampera vil det antagelig bety omtrent det samme...selv om det er en noe tyngre bil enn det kameraten har. Derved ville jeg ikke bekmyret meg veldig om dette punktet, Ampera har jo rekkevidde som overgår både Leaf og det VAG-produktet kameraten har...med godt margin.

Mhp Webasto og sådant mer skal det finnes elbiler med slike anordninger, til stor forskrekkelse for MDG og andre miljøfantatikere. Biler med slike anordninger må jo selvfølgelig omfattes av et eventuelt dieselforbud i kjempebyer som Bergen og Stavaner, for ikke å glemem landsbyen Oslo, på "forurensde" dager! I samme setning hørte man også at det boblet tanker om EKSTRA AVGIFTER for sli LUKSUS som en varm bil kunne medføre :-) Så joda...du kan helt sikkert få til en montering av noe sånt i bilen din, men du må være forberedt på at det er en del jobb å få tilpasset...og være gjenstand for sure miner ved EU-kontrollen. Forbrudt er det jo ikke, men at det koster skjorta? Helt klart. Kfr regninga for å få ettermontert Webasto i en japansk bil! Om jeg ikke hadde hatt mulighet for ladekontakt i begge ender, ville jeg nok heller kjøpt et portabelt aggregat for å løse rekkevideproblematikken vs varmen ja :-) !

2017-01-15 12:52:32 +0200 svarte på et spørsmål Ang. bytte av pære på frontlykt.

Dersom pærene har stått i en stund, skift begge...levetiden er tinærmet lik. Om en pære går, følger den neste på innenfor kort tid. Unntak finnes...har den ene fått et "dunk" kan det forringe levetiden....

Mhp jobben...sjekk prisen på et merkeverksted, snakk mederetter med et tredjepartverksted...det er ofte vesentlig rimeligere. Ikke alltid det er så vanskelig som man tror, det dreier seg mye om å vite hva man skal gjøre i hvilken rekkefølge. Et skrekk-eksempel er første generasjon VW New Beetle: om du gjør ting riktig, er det gjort på en-to-tre. Om du gjør ting i feil rekkefølge og vrir lykteinnsatsen bittelitt feil når du skal trekke den ut, har du plutselig et dagsverk foran deg :-) Citron C1 kan ha ligende takter :-)

2017-01-15 12:47:42 +0200 svarte på et spørsmål Suzuki grand vitara 4x4

For en konvensjonell bil med trekk på to av hjulene, er dette problemfritt...med firehjulstrekk er det a complete different matter...da bør du i utgangspunktet ha samme rullediameter ikke bare på to og to hjul, men på alle fire hjulene...spesielt om du har en bil med konstant firehjulstrekk....hvilket jeg mener du har på Grand Vitara. Årsaken er en form for utjevning mellom hjulsettene. Hvordan dette er realisert, varirerer noe, men det som er felels, er at det koster flesk å skifte denne leamikken når det går i støkker.

I ditt sted ville jeg definitivt ikke gamlet på dete, men kjøpet et sett nye dekk. Vil du likevel være HELT sikker på at du ikke springer og kjøper dekk i utide, ring Suzuki-importøren i Norge og/eller Sverige,,,ha vognkortet på bilen din foran deg...og be om et råd. Mhp nye dekk...ta også telefonen til hjelp og sjekk prisen flere steder, det varierer voldsomt. På din bil er Nokian Hakkapellita et godt valg, iallefall om du skal ha det beste av det beste for virkelig vinterføre.

2017-01-15 12:36:46 +0200 svarte på et spørsmål LPG/Propandrift biler

Gassdrfit er en god ting, og utbredt i mange land, men som på mange andre områder, er Norge et U-land....politikerne har vært mer opptatt av avgifter, enn f.ex luftkvaliteten i byene...derfor har man også gjort det man kan for å gjøre gassdrift lite attraktivt i Norge. "For miljøet skyld" er rett nok hyppig brukt i fest-taler, men realiteten er at det kun brukes som et argument for nye avgifter.

Virkelig bra at noen likevel tar skritet over på gassdrift!

2017-01-15 12:32:16 +0200 svarte på et spørsmål hvor lenge varer lyspærer?

Dette fenoment kan ha med spenning inn til pæra å gjøre ja...Prisen du betaler ved å senke spenningen, er selvfølgelig dårligere lys. Jeg ville prøvd med Phipps pærer...av den sorten som visstnok skal gi bedre lys. Har glemt hva de heter i farta, men Extralys.no bør kunne hjelpe deg med et godt valg som forhåpentligvis har lengre levetid. For min del hadde jeg en gang i tiden en Passat B5, første gang jeg skiftet pærer var etter rundt 350.000 kilometer. Rett nok ikke så mange åra, men likevel...Pærene var naturlig nok rimelig svarte og preget av lang brukstid, den ene røyk, skifta sevlfølgelig begge :-) Med mine VAG-biler har jeg gjennomgående skiftet lyspører svært, svært sjelden, men bla PAssat B5 har relativt lav spenning ut til lysene. Mange installerer en egen kabel direkte fa batteriet for å få mer spenning...så du kan vel si at du på mange måter er heldig som slipper DET problemet :-)

2017-01-15 12:26:16 +0200 svarte på et spørsmål Hva tar seg best ut av Audi a4 eller BMW 5-serie

Det er jo heftige greier som "førstebil" da...ville vellheller valgt noe som var LITT rimeligere både å eie, og ikke minst kjøpe...du får mye mer for penge om du ser i retning av f.ex VW Bora / Jetta eller Skoda Octavia. Kjedelige...men du og du...så mye penger du kan legge på sparegrisen til neste bil :-)

Når det er sagt, BMW er gjennomgående greie...men i ditt sted ville jeg vel tenkt mer i retning av 3-serie om du ikke trenger all plassen som 5-serien gir. Service og vedlikehold hos BM sine merkeverskteder kan helt korrekt være en spennende opplevelse, men det finnes gode tredjepartsverksteder som har spesialisert seg på BMW. De leverer også deler...finnes flere som driver parallelimport av deler til BMW. Ofte er den eneste forskjellen på disse delene og "originaldeler" emballasjen....og ikke minst...prisen....

Dette gjelder selvfølgelig også Audi. Om det er "mye" feil med disse bilene, avhenger av hvem du spør. Unngå for enhver pris å kjøpe ungdomskjørte biler eller biler med flere eiere, "chiptuna" biler skal du også styrear. Kjøper du en "entusiastbil" som er passet på, gjerne vien seriøs forhandler der du sjekker tilstandrapport og historikk, får du som regel det du betaler for. Resten avhegner av deg selv: kjør ofrnuftig, unngå å belaste motoren før olja er gjennomvarm, og sørg for at du ALDRI kjører over intervallene for service etc...spesielt oljeskift/filterbytte er kritisk. "Longlifeolje er noe bullshit...jeg skifter ved maks 20.000...uansett. Jeg foretrekker diesel, men moderne bensinmotrer begynner å komme etter. HVa du velger, blir mer en smakssak...med et unntak: kjører du mye langkjøring, er diesel kongen på haugen. Unngå ellers alt som har med utprøving av hvor mye bilen "tåler"....jeg har gjennomgående kjørt mine biler rundt 500.000 før de har blitt spiker eller gått videre til neste lykkelige eier.lenge siden jeg logga 1,5 millioner kilometer. På flere tiår har jeg ikke skiftet mange hjullager eller clutcher...heller ikke drivledd...kan faktisk telle på en hånd hvor mange slike duppeditter jeg har skiftet....totalt. Mens andre klarer å rive drivleddene tvert av den første uka og skifter clutch oftere enn jeg bytter sko :-)

Poneget er...for pengepungens og din egen sikkerhets kyld: kjør pent...pass på bilen og den passer på deg! Lykke til!

2017-01-15 12:08:51 +0200 svarte på et spørsmål Familiebil til familie på 2 pluss 5 barn.

Med dette grunnlaget er det kun VW Caravelle som gjelder...alt annet blir for smått etterhvert som barna vokser til. Sørg imildlertid for å ha tilstrekkelig økonomi til å kjøpe en GOD OG RELATIVT NY bil., Fortrinnsvis en med tilstrekkelig motorisering, her er syldindervolum og dreiemoment det som gjelder. F.ex 140 hk TDI / 2.0 er i armeste laget. Gjerne også 4 WD....sistnevnte øker sikkerheten i stor grad både sommer og vinter. Har jobbethos en arbeidsgiver som bruker Caravelle i stor grad...en svært god bil som gjør det den skal...men sørg for å skifte olje og filter ved maks 20.000 km....uansett om det er "longlife" eller ei. Positivt med stor familie også, men n jeg ville jo vurdert å "bremse" litt før du må kjøpe TO Caravelle for å kunne ta med familien ut på søndagsturen :-) Lykke til!

2017-01-15 12:00:27 +0200 svarte på et spørsmål De gamle delene

Dersom du kjøper en "byttekaliper" og det er en del av avtalen, er det jo fair enough og vanlig prosedyre hos flere. Men jeg ser jo poenget, om du får med deg den gamle delen, kan du i ro og mak overhale den selv hjemme i garasjen og ha den klar til neste gang. Om det lønner seg, er imidlertid usikkert: en god venn bestiller sine deler direkte fra Tyskland, får dem levert med DHL rett på døra hjemme, ferdig fortollet, til en pris som gjør at han ler hele veien til banken. Deler som ofte kommer fra samme leverandør som det som ligger i den orignale "boksen" med et eller annet VAG-merke utenpå....Bakdelen er selvfølgelig at du enten må gjøre en deal med en god verkstedsforbindelse, eller gjøre jobben sjæl....eventuelt med hjelp fra en god venn som kan skru når og hvis du kommer til kort sjæl. Å bytte en kaliper er jo ikke verdens vanskeligste jobb, og du kan bestille komplette bremser på begge sider via selv en norsk nettbutikk for hva en eneste kaliper koster ved et norsk merkeversktedet, Men glem ikke at bremser er en sikkerhetskritisk greie...vær nøye og sørg for å ha god tid! Gjerne også en fabrikkhåndbok eller tilsvarende beskrivelse! Og er du ikke SIKKER...hjelp fra en god venn er både fornuftig og lærerikt!

Moralen må jo ellers være å ta en samtale med verkstedet omkring dette i forkant...det er jo ikke noe gøy å oppdage i etterkant at det ikke var helt som forventet. Mhp mekonomen har jeg hørt at man etterhvert har etablert et "gjenbruksystem" på flere typer deler, det er jo i og for seg prisverdig.

2017-01-15 11:49:21 +0200 svarte på et spørsmål innblandind av bio-drivstoff

Sjekk med Møller Teknisk...normalt sett er de raske til å gi deg alle svar du måtte ønske på grunnlag av bilens chasisnummer. Opptil flere VAG-biler kan kjøres på ren biodiesel...men da tenker jeg på den gode tiden før vi ble belemret med DPF. Teknisk sett skulle man jo ikke forvente at biodisel er et problem i forhold til DPF, men fabrikantene tenderer til å reservere seg mot alt som KAN gi et problem.

Mhp dieselfilteret...her antar jeg du tenker på drvistoffilteret...er det ikke et problem om du følger skiftintervallene nøye. Her bør du selvfølgelig spørre Møller om man anbefaler hyppigere skifte av dieselfitleret fremover..men for allep raktiske hensyn....normalt sett går det greit så lenge du fyller på en pumpe med et "kjent" merke på taket på stasjonen. Oljeselskapene er svært nøye med hva du får på tanken! Om du derimot tenker tanken på å lage din egen "mix" hjemme, ved å filtrere frityrolje osv, ville jeg nok heller satset på en gammel sugediesel :-) Evenutelt Passat B5 TDI med "rett" versjon av motoren og innspørytingen...min Passat B5 fra 1998 kunne ifølge Møller kjøres på 100 % biodiesel.

2017-01-15 11:36:48 +0200 svarte på et spørsmål Spørsmål til Benny

Antagelig flere årsaker....det er for det første ikke alle spørsmål som har enkle svar, for det andre er det et spørsmål om tilgjengelig tid. Om det er et tidskritisk spørsmål, er NAF juridisk en grei ting...men du bør være medlem...medlemskap uten veihjelp koster ikke stort...anbefales! KNA er også et alternativ....likeledes MA Ellers gir de fleste advokater et rettsråd på inntil en halv time gratis eller til en fordelaktig pris. Problemet er å finne en advokat som kan det som reelvant for ditt problem. Spesielt erstatningsrett er et svært komplisert område der du skal være meget nøye med valg av jurisik rådgiver!

For alminnelig kjøpsrett får du god hjelp hos forbrukerrådet. Lykke til!

2017-01-15 11:30:46 +0200 svarte på et spørsmål Piggdekk på gjennomfart i utlandet

Ta en telefon til NAF for å være sikker....da får du oppdatert informasjon. Vi kjørte tidligere mye opp og ned til Spania året rundt, for enkelhets skyld valgte vi piggfritt, men vi bor da også et sted i Norge der piggfritt fungerer i vår versjon av den norske vinteren. Det gjør det meget greiere.

Den store bøygen dengang var Tyskland und Die Autobahn. Det ble sagt at man kunne kjøre "nasjonalveiene" utenfor autobahn, men som vi alle vet, å finne frem på nasjonalveier i Tyskland er både tidkrevende og kronglete. Om du skulle få et møte med Bundespolzei på Autobahn, er det ingen pardon, det blit bot og det som verre er....iallefall var det sånn dengang. Så sjekk med NAF....og ikke tenk tanken på å lure deg gjennom Tyskland...da er BILTOG et bedre alternativ :-) Det er ellers en spennende tur, har tenkt tanken mange ganger sjæl, men aldri funnet tid! Lykke til!

PS: et latrnativ er jo å låne/lei et sett piggfrie dekk fra en god venn...om du har en bil det er mange av og du tilfeldigvis har en veldig god venn med samme sorten bil og åpssende felger!

2017-01-15 11:24:20 +0200 svarte på et spørsmål 2 liter bensin + gass

Normalt sett kan en slik bil kjøres på bensin så mye du bare måtte ønske. Årsaken til at prisnivået ligger noe lavere, kan være så enkelt som at Norge er et u-land hva gassdrift angår...kundene er skeptiske og tenker at det innebærer ekstra plunder og problemer med å få kjøpt gass osv... Meg bekjent kreves det også kontroll og godkjenning med jevne mellomrom...men om du kjører en del, er det absolutt et alternativ som er verdt å vurdere! Selv foretrekker jeg diesel, men gass har alltid vært en god nummer to på min mentale prioriteringsliste før bilkjøp! Det fungerer jo aldeles utmerket i andre land, og har gjort det i flere tiår :-)

2017-01-15 11:19:41 +0200 svarte på et spørsmål Dabantenne

Knappen er ikke ensbetydende med at Toyota har spandert en DAB-antenne....Som du sikkert vet, DAB opererer i et noe høyere frekvensbånd, og krever en annen antenne. Er du heldig, har Toyota sagt ja takk, begge deler. ER du uheldig, må du enten bytte antenne, eller montere en til på et eller annet vis...

I ditt sted ville jeg undersøkt hos Toyota i første rekke, de bør kunne si hvordan din bil er satt opp ved å sjekke mot chaissnummer osv... Du skal heller ikke se bort fra at f.ex Bilradiospesilasiten kan gi deg et svar, det koster lite å spørre. Samtidig spør du hvordan du får DAB+ i bilen din...det kan være at det er like greit å bytte hele uniten med en annen fra Toyota...sjekk pris og hva du får for pengene. En adapter er jo som regel billig, men kvalitet og brukervennlighet er høyst variabel.

2017-01-15 11:14:04 +0200 svarte på et spørsmål dab til opel insignia

Sjekk hos Bilraiospesialisten...de har et greit utvalg i ting og tang du kan dytte inn...og gjør gjennomgående godt arbeid. Et av problemene er jo at DAB krever en annen antenne. Om Opel har en "fabrikkløsning" er også verdt å undersøke, men NB, prislappen kan være heftig....sjekk flere alternativer. Vær ellers oppmerksom på at dekningen for DAB er høyst variabel, avhengig av hvor i landet du måtte befinne deg. Om DAB er viktig for deg...er det ingen vei utenom å legge ned noen ekstra tusenlapper. Om du bare bruker radio av og til...tenk i retning av en enkel adapter og f.ex tilkobling via en enkel linjeinngang.

2017-01-15 11:01:16 +0200 svarte på et spørsmål volvo, Passat eller subaru?

Med et såvidt begrenset budsjett ville jeg sett i retning av Skoda Octavia...om firehjulsdrift er en må-ha, evenutelt Volkswagen...det er bla mye Passat i markedet, det trekker ned prisen...mye bil for pengene er viktig når du ikke vil svi av for mye penger. Også firehjulstrekkerene finnes...til hyggelige priser! Om du gir avkall på firehjulstrekk, er også Jetta/Bora mye for pengene. Ellers finnes det et lite antall Seat i markedet....med firehjulstrekk...til en billig penge. Dette er som kjent også greie biler, stort sett Golf med et annet merke i grillen :-) Ekstrem bakkeklaring får du ikke hos VAG med dette budsjettet, men med gode dekk kommer du frem i snø på inntil 30-40 cm med "vanlig" bakkeklaring og firehjulstrekk. En ren forhjulstrekker som Jetta/Bora vil slite, da flyter du oppå snøen før du vet ordet av det, men inntil 20 cm ubrøyta går.....det vet jeg av erfaring:-)

Antar ellers det er snø som er ditt hovedproblem, dekk er alfa og omega, for min del har jeg hørt på kolleger fra Finnmark som sier at for ekte vinterføre er det en ting som gjelder: Nokian Hakkapellitta...med eller uten pigg...avhengig av hvor du bor...Volvo og Subaru er også nevnt, jeg ville vel gått for en VAG-greie...rett og slett fordi du ikke får veldig mye Volvo for under 200', Subaru finnes, men eldre Subaru kan være spennende...min subjektive oppfatning er at Subaru tenderer til å ligge høyt i pris. Finner du en rustrfi bil som er passet godt på...løp og kjøp...men unngå "ungdomskjørte" biler med en hel stall av eiere! Dette gjelder forsåvidt også VAG....og RUST er din verste fiende på alle biler produsert etter si rundt 2000....biler som er kjørt i områder med mye veisalt er spesielt utsatt. Vær ellers ops på multilinkforstillinga på Passat B5! Ikke noe stort problem å passe på den, men mange slarver og kjører videre med "litt" rakling....derved ryker hele massan og du må skifte tre bærebruer istedetfor en :-)

2017-01-03 00:16:36 +0200 svarte på et spørsmål Ny bruktbil VAG, 3-serie eller C-klasse, ny elbil (Ampera-e) eller beholde den gamle

En Passat eller Octavia gir deg vesentlig mer bil for pengene enn de øvrige alternativene. Med mye langkøring er diesel fortsatt kongen på haugen, men vær klar over at 1,6 TDI er nokså arm, du blir sterk i høyre arm og venstre fot om du kjøper en bil med manuell kasse. DSG øker komforten vesentlig. Et alternativ er 2.0 TDI, denne finnes i flere versjoner, bla som 110 hk BMT. Da får du mer moment, samtidig som du får lavere pris enn for f.ex TDI 140 hk. Men generelt: det er mange Passat i markedet, du får utrolig mye bil for en grei pris. Vær imidlertid nøye med å sjekke verkstedshistorikk....og vær spesielt ops på at oljeskift/filterbytte er fulgt opp....ditto med registerreimskifte. Sjekk også hjuloppheng, og se etter rust...enkelte biler kan ha rust i lakkerte deler i understellet. Dette ser du....noe stort problem er det sjelden.Dieselmotorene er eksepsjonelt økonomiske, og det er hipp som happ som du har manuell eller DSG, du kan kjøre hele dagen uten å gire :-) Bensinversjonene er på ingen måte dårlige, men også her er de små motorene arme....DSG er en stor fordel.

Skoda Octavia er en svært god bil, vær imidlertid klar over generasjonskiftet rundt 2013. Den nye versjonen er en vesentlig oppgradert bil, med de konsekvenser dette har for prisen på forgjengeren. Om du tør å være utradisjonell, er både Roomster og Jeti gode biler....som gir mye bil for pengene.

Ny Opel Ampera_E med en rekkevidde på si 400 km en sommerdag med sola i ryggen? Tja...du kan kjøpe mye god bil for det du må betale for en ny Opel av denne sorten. Med inntil 30.000 km i året vil jeg tippe at du har noen mil til jobben. Kontra en dieselbil med effektiv rekkevidde på si rundt 1500 km blir det en vesentlig større utfordring mhp logistikken. At du kan lade "gratis" på jobben har liten betydning, du er på jobben i 8 timer...med en 10 A kurs er det begrenset hvor mye strøm du får "tanka". Om du bor i grisgrendte strøk, må du basere deg på en egen hjemmelader med separat sikringskurs...å lade på en hvilken som helst stikkkontakt i garasjen er ikke spesielt holdbart i lengden.

Du har flere alternativer, fodelen med en nyere bil er økt sikkerhet. Har selv kjørt Passat i mange år, min Passat B5 rulla 485.000 km uten nevneverdige problemer og hadde rulla en halv mille til om ikke en tufs hadde smadra bilen med meg inni. Men det var en sikker bil...det skal VAG ha! Fordleen med VAG er at det er greie biler som kan serves på et tredjepartsverksted, og det finnes et hav av rimelige tredjepartsdeler....bildeler.no er den mest kjente aktøren i Norge. Biler med høy kjørelengde er i utgangspunktet problemfritt, det er gjennomgående pendlerbiler eller taxier, men NB, man bør sjekke dem grudig før kjøp...bruk gjerne noen hundrelapper på en tilstandsrapport ... (more)

2017-01-02 23:46:20 +0200 svarte på et spørsmål Erstatter ESP tradisjonelt håndbrekk når det går bakover?

Å stoppe nesten ved toppen og skli full fart bakover med verdens største kjelke er den ultimate manndomsprøven...spesielt om du er i unevnelige byer langs sørlandske der det er svinger nedover bakken, eller vieen rett og slett ender nede på kaia...med kort avstand der du risikerer [ havne i sjøen. Å bruke håndrekket og derved bremse med kun bakhjula slik at man bibeholder mest mulig styring, er en mulig apporach, men erfaringsmessig går det like greit å pumpebremse.... du har bremseklraft både foran og bak uansett. Hvor mye du har, er av mindre betydning...cluet er å begrense farta på kjelken mest mulig. At ABS-bremser i noen grad lar deg beholde styringa, er korrekt, men er det virkelig glatt, er den gamle metoden med kontrollert pumpebremsing gull verdt. Dette stuntet har jeg jeg brukt med hell, både på biler uten både ESP og sogar uten ABS, men også med min nåværende firehjulstrekker...med ESP. Hvorvidt ESP fungerer eller ei i en slik situasjon, er usikkert...jeg tenderer til å tvile...systemet er sannsynligvis designet for å fungere når hjulene har normal rotasjonsretning.

Dette bør Møller teknisk ha en formening om. Uansett er dette ensituasjon der elektroniske hjelpemidler må ha litt hjelp! Et annet nyttig tricks er å gjøre seg opp en mening om hvor man eventuelt har noe mer grep på vei opp bakken...det være seg en bar flekk på vei opp...eller gørtekantenes beskaffenhet....i det store hele...alt man kan ha nytte av om vår venn MacMurphy slår til og har lagt en is-svull på feil sted....ofte rett oppe under bakketoppen. Ellers er selvfølgelig første bud å holde hue kald...uansett. Da går det som regel bra!

2017-01-02 19:51:03 +0200 svarte på et spørsmål Utfordring til Broom-gutta (og jentene) (også for forumdeltakere)

Passat....unngå de "små" motorene....2.0 bensin eller ditto TDI er tingen. Sjekk alltid verkstedshistorikk, vær oppmerksom på rust, spesielt i ettermonterte detaljer under bilen. Min favoritt er 2.0 TDI, fortrinnsvis uten DPF, NB, viktig med oljeskift til rett intervall eller kortere....ditto med registerreimskifte. Et annet alternativ som gir mye for pengene, er Skoda Octavia. Forøvrig er de manuelle girkassene gjennomgående gode, mens DSG krever noe mer vedlikehold. Et annet, svært undervurdert alternativ er Skoda Roomster, den ser ut som en Postmann Pat Bil, men er utrolig praktisk og har alle gode egenskaper fra Octavia. Også hos Skoda blir de små bensinmotorene arme greier, men bilene er noe lettere...derved kan det fungere om man ikke skal kjøre mye med full bil og/eller tilhenger.

2017-01-02 19:43:10 +0200 svarte på et spørsmål Innsprøytningsventil og

Hjerneslag....altså det de fleste av oss forbinder med feil på motorstyringen...er ganske riktig noe dritt som har en tendens til å koste flesk. Men vær klar over at slike deler...som alle andre deler...koster vesentlig mindre om du kjøper dem direkte fra Tyskland. Det forutsetter imidlertid at du har en grei verkstedsforbindelse...hos Møller liker man å tjene penger på alt man gjør...selv om du nok kan finne greie og forståelsesfulle mennesker også der....koster lite å spørre...med en såvidt gammel bil er det ikke kjekt å bruke x tusenlapper på en ny styringsenhet.

Nå har jeg ikke helt klart for meg hvorfor Møller-gutta snakker om hjerneslag eller hikkas....Dette med innsprøytingsdyser og tennspoler er en helt annen problemstilling...og verken personlig ruin eller helt uvanlig. Har selv skiftet innsprøytingsdyser på en 1,6D for mange år siden, det skal ikke mer til enn uheldig bruk av kondensfjerner for at du får vann på steder der ikke skal være vann....f.ex...Et slikt problem fikser du best og billigst hos et spesialverksted....de kaller seg gjerne noe med "dieselelektrisk", de kan dette med innsprøyting, dyser og tenningsystemer. Et NB: bruk et firma som har vært i tralten en stund, dette er arbeid som krever både erfaring og rett kompetanse!

Om det er det siste som er problemet, pleier Møllers merkeverksteder å anbefale nettopp et slikt verksted, dette med innsprøytingsystemene ligger i perierien av hva man vanligvis jobber med. Lykke til!

2017-01-02 19:25:56 +0200 svarte på et spørsmål Meningsløs uttalelse!

Nå tenker vel de fleste av oss på Terminator når vi ser en X6, det er en heftig bil på mange måter. Når det er sagt, den tar seg atskillig bedre ut enn klonene, og som du sikkert vet, i Russki' Federatze', der menn ennå er menn, er det en svært så populær bil. Dette til trøst...her hjemme er det jo svart BMW 3 eller 5-serie med gullfelger og jalla-striper som gjelder...X6 har...helt ufortjent...fått en blandet mottakelse. Kos deg med bilen din, og glem hva andre måtte mene...det er hva du selv synes om den som betyr noe!