Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Regenerering på glatta

Hei

Leste nylig en artikkel om regenerering på glatta. Og etter noen vintre med elbil er det noe jeg kjenner meg igjen i. At dette ikke har vært satt fokus på før undrer meg. Selv kjører vi en Tesla S og tenkte ikke særlig på dette før vi opplevde det selv. Det var på E6 fra Gardermoen inn mot Oslo en vinterdag. Det var noen få minus og snøvær. Og når vi nærmet oss byen er det helt klart at det ble veldig glatt med snø, minusgrade og saltet vei. Trafikken fløt på da glatta kom snikende på de fleste, men i en oppoverbakke av alle ting slakket trafikken ned og vi jeg slapp på gassen. Det ble låste bahjul i 80 kmh mens vi nærmet oss lastebilen forran. Veldig ubehagelig opplevelse og vi tok av E6 ved første avkjørink og tok kjerrevegen inn til byen i meget lav fart. Etter dette har jeg selvsagt vært bevisst på problemstillingen, og tar hensyn til dette. Likevell opplever jeg at enkelte ganger er veien så glatt at når man slipper opp på gassen mot en sving, selv i veldig lav fart låser bakhjulene. Jeg kjører konsekvent med chill mode og vinteren og regen på lav. Men det undrer meg at det i Teslaen ikke er mulighet for å skru regen helt av?? Har lest rundt på forum, og beste tipset til å er å sette bilen i nøytral. Men det er jo ikke så enkelt eller praktisk hvis man for eksempel kjører på en svingete og kuppert skogsvei, eller hvis man er på en hovedvei og plutselig må ta en nedbremsing som ikke er planlagt.

Siden Benny kjører Tesla S selv så lurer jeg på hvilke erfaringer og tanker du har rundt dette? Har kjørt en del andre elbiler også og samtlige har mulighet for å skru av regen helt.

Med vennlig hilsen

Eirik

Antall visninger