Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

AdBlue-problemer før 80 000 km

Hei,

Jeg har en 2017-modell A4 avant, 2.0 TDI som har gått ca. 80 000 km, kjøpt brukt fra bilforhandler i februar 2021. Har vært strålende fornøyd med bilen, og det har ikke vært noen problemer fram til nylig. For noen uker siden begynte motorlampa å lyse, og det viser seg at det er varmeenheten i AdBlue-tanken som har gått føyken. Det betyr enkelt og greit at hele AdBlue-systemet må byttes, med både tank, varmeenhet og styreenhet. Disse delene koster drøye 30 000 bare i innkjøp, og så skal jobben gjøres og ny styreenhet kodes, og da nærmer vi oss en utgift på 40 000 kroner. Har fått tilsvarende pristilbud fra både merkeverksted og uavhengig verksted (Mekonomen). Feilen oppsto én måned etter at nybilgarantien gikk ut (5 år), så dette er en ekstremt sur utgift å få. Har jeg noe som helst å stille opp med mot Møller/Audi når det gjelder å få dette dekket? Forstår jo at nybilgarantien nå har gått ut, men bilen har jo knapt gått 80 000 kilometer, og dette AdBlue-systemet skal ifølge verkstedet holde ut bilens levetid, og skal hvertfall ikke ryke allerede nå. Delen må sågar spesialbestilles fra fabrikant i Tyskland fordi de ikke har den på lager hos Møller i Norge, det sier også litt om at dette ikke er en del man normalt må skifte ut.

Ole

Ole

Antall visninger