Revisjonshistorikk [tilbake]

Når uhellet er ute....

DENNE artikklen var på sin plass: https://www.tv2.no/broom/14335891/

Dog...det mangler et par kritiske punkter her! Når uhellet er ute, må man være sin egen "djevelens advokat", og sikre bevis, bevis og atter bevis!!! Det innebærer at bilene ikke skal flyttes så mye som en millimeter før det som et minimum er tatt bilder på skadestedet! Fortrinnsvis bør man også sørge for en enkel, målsatt skisse, og er det "tett trafikk" og ditt og datt, ja da ringer man politiet! Ved den minste mistanke om uaktsomhet, mobilbruk eller ruspåvirkning fra motpartens side, ja da holder man IKKE kjeft om dette - man ber aller høfligst politiet om å opprette sak, be gjerne politet om hjelp til å fylle ut skademeldingen også - dette er langt på vei opplysninger som polititet uansett tar opp når man oppretter sak.

Dernest: om det er tilstrekkelig hastighet til at det er den minste mulighet til at du har fått en trøkk - de facto alt over gangfart om du er uheldig - ja da foreligger det uansett en situasjon der politiet SKAL opprette sak! Da oppsøker du lege eller legevakt etterpå og sørger for å få notert alt ubehag du måtte føle i journalen - f.ex en nakkesleng er ingen spøk - og nei - det blir faktisk IKKE bedre etter 5 dager! Men er du så dum at du venter med å gå til legen i 5 dager i den tro at det blir "bedre" - da har du tapt enhver rett til erstatning!

DET ER ALTSÅ TO GODE GRUNNER TIL Å TILKALLE POLITET: Dels sikre bevis, dels å gjøre det du er forpliktet til ifht personskade. Og i sistnevnte tilfelle: selv en tilsynelatende ubetydelig trøkk i skallen eller en nakkesleng kan medføre livslange plager og derav nedsatt erhversevne. Ja, man skal være dønn ærlig og korrekt hele veien, for all del, men et problem som IKKE engang nevnes i artikkelen, er at ved SKYLDDELING kommer du plutselig i en situasjon der motpartens forsikringselskap kan le hele veien til banken - det kan innebære enorme tap for deg ved dramatisk reduksjon av den erstatningen du ellers ville hatt krav på, og en tilsvarende reduksjon av ansvaret for såvel ditt eget selskap som motpartens selskap. Tro meg, den situasjonen vil du helst unngå!

Uten å si noe negativt, det gir seg selv at dersom du og motparten har samme selskap eller for den sakens skyld, selskaper som eies av samme finansinstituasjon, ja da er det ekstra god butikk for selskapet / selskapene å avgjøre saken ved skyldeling! Og har man ikke solide bevis - ja da står man der med det berømte skjegget i brødristeren! Bortsett fra egne bilder og dashcam-opptak - dashcam burde være obligatorisk i alle biler - er det nå engang sånn at politets bevisopptak er alfa og omega her, spesielt ved uaktsomhet, mobilbruk eller ruspåvirkning fra motpartens side!!!!!!

Sagt på en annen måte: ditt eget selskap er ikke nødvendigvis "din venn". Enkelte selskaper har en lei tendens til å bli din motpart på null komma null! Man har et system over hele fjæla: først får du lynraskt et "tilbud" om erstatning, ofte et skambud på bilen alene, og i bunnen med små bokstaver står det ord som "endelig oppgjør" og så videre...ofte formuleringer som i praksis innebærer at du frasier deg retten til ytterligere erstatning og i praksis godtar skylddeling! At man tilsynelatende er "raske" og "greie" har altså en bismak, ellers mister du jo retten til leiebil lynraskt da - om du har slik dekning! Når oppgjør er foretatt osv...ja da er ikke ditt bilbehov selskapets problem lenger!

THE BOTTOM LINE er at i det øyeblikk du ikke godtar et skambud og det som ofte følger med, ja da er ditt eget selskap plutselig forvandliet til en motpart, der saksbehandlere stadig byttes, man svarer ikke på telefon, man svarer ikke på mail, fax, brev - ingenting! Det er da du skjønner den virkelige betydningen av reklamen fra hine dage: en pris før, en helt annen pris etter en skade! Ikke vær naiv - en grundig og korrekt utfyllt skademelding er flotte saker det, men det er bare en liten del av helheten her! Dashcam, kompaktkamera i bilen, mobiltelefon med app som du kan ringe nødtelefonen med...og ikke minst...NAF-MEDLEMSKAP...med eller uten veihjelp.....NAF har samarbeidende advokater over hele landet som kan dette med erstatningsrett! Inkludert i medlemskapet har du en anstendig utmålt tid for å få et fritt rettsråd, det er gull verdt! Deretter - om du får behov for det - ja da bruker du rettshjelpdsdekningen i din kaskoforsikring eller annen dekning!

Og be advised: gjør som advokaten sin sier - og vær ærlig, oppriktig og ikke minst - tålmodig!

Når uhellet er ute....

DENNE artikklen artikkelen var på sin plass: https://www.tv2.no/broom/14335891/

Dog...det mangler et par kritiske punkter her! Når uhellet er ute, må man være sin egen "djevelens advokat", og sikre bevis, bevis og atter bevis!!! Det innebærer at bilene ikke skal flyttes så mye som en millimeter før det som et minimum er tatt bilder på skadestedet! Fortrinnsvis bør man også sørge for en enkel, målsatt skisse, og er det "tett trafikk" og ditt og datt, ja da ringer man politiet! Ved den minste mistanke om uaktsomhet, mobilbruk eller ruspåvirkning fra motpartens side, ja da holder man IKKE kjeft om dette - man ber aller høfligst politiet om å opprette sak, be gjerne politet om hjelp til å fylle ut skademeldingen også - dette er langt på vei opplysninger som polititet uansett tar opp når man oppretter sak.

Dernest: om det er tilstrekkelig hastighet til at det er den minste mulighet til at du har fått en trøkk - de facto alt over gangfart om du er uheldig - ja da foreligger det uansett en situasjon der politiet SKAL opprette sak! Da oppsøker du lege eller legevakt etterpå og sørger for å få notert alt ubehag du måtte føle i journalen - f.ex en nakkesleng er ingen spøk - og nei - det blir faktisk IKKE bedre etter 5 dager! Men er du så dum at du venter med å gå til legen i 5 dager i den tro at det blir "bedre" - da har du tapt enhver rett til erstatning!

DET ER ALTSÅ TO GODE GRUNNER TIL Å TILKALLE POLITET: Dels sikre bevis, dels å gjøre det du er forpliktet til ifht personskade. Og i sistnevnte tilfelle: selv en tilsynelatende ubetydelig trøkk i skallen eller en nakkesleng kan medføre livslange plager og derav nedsatt erhversevne. Ja, man skal være dønn ærlig og korrekt hele veien, for all del, men et problem som IKKE engang nevnes i artikkelen, er at ved SKYLDDELING kommer du plutselig i en situasjon der motpartens forsikringselskap kan le hele veien til banken - det kan innebære enorme tap for deg ved dramatisk reduksjon av den erstatningen du ellers ville hatt krav på, og en tilsvarende reduksjon av ansvaret for såvel ditt eget selskap som motpartens selskap. Tro meg, den situasjonen vil du helst unngå!

Uten å si noe negativt, det gir seg selv at dersom du og motparten har samme selskap eller for den sakens skyld, selskaper som eies av samme finansinstituasjon, ja da er det ekstra god butikk for selskapet / selskapene å avgjøre saken ved skyldeling! Og har man ikke solide bevis - ja da står man der med det berømte skjegget i brødristeren! Bortsett fra egne bilder og dashcam-opptak - dashcam burde være obligatorisk i alle biler - er det nå engang sånn at politets bevisopptak er alfa og omega her, spesielt ved uaktsomhet, mobilbruk eller ruspåvirkning fra motpartens side!!!!!!

Sagt på en annen måte: ditt eget selskap er ikke nødvendigvis "din venn". Enkelte selskaper har en lei tendens til å bli din motpart på null komma null! Man har et system over hele fjæla: først får du lynraskt et "tilbud" om erstatning, ofte et skambud på bilen alene, og i bunnen med små bokstaver står det ord som "endelig oppgjør" og så videre...ofte formuleringer som i praksis innebærer at du frasier deg retten til ytterligere erstatning og i praksis godtar skylddeling! At man tilsynelatende er "raske" og "greie" har altså en bismak, ellers mister du jo retten til leiebil lynraskt da - om du har slik dekning! Når oppgjør er foretatt osv...ja da er ikke ditt bilbehov selskapets problem lenger!

THE BOTTOM LINE er at i det øyeblikk du ikke godtar et skambud og det som ofte følger med, ja da er ditt eget selskap plutselig forvandliet til en motpart, der saksbehandlere stadig byttes, man svarer ikke på telefon, man svarer ikke på mail, fax, brev - ingenting! Det er da du skjønner den virkelige betydningen av reklamen fra hine dage: en pris før, en helt annen pris etter en skade! Ikke vær naiv - en grundig og korrekt utfyllt skademelding er flotte saker det, men det er bare en liten del av helheten her! Dashcam, kompaktkamera i bilen, mobiltelefon med app som du kan ringe nødtelefonen med...og ikke minst...NAF-MEDLEMSKAP...med eller uten veihjelp.....NAF har samarbeidende advokater over hele landet som kan dette med erstatningsrett! Inkludert i medlemskapet har du en anstendig utmålt tid for å få et fritt rettsråd, det er gull verdt! Deretter - om du får behov for det - ja da bruker du rettshjelpdsdekningen i din kaskoforsikring eller annen dekning!

Og be advised: gjør som advokaten sin sier - og vær ærlig, oppriktig korrekt og ikke minst - tålmodig!tålmodig! Den som vil finne ut mer om ovenstående emner, ta en titt på "Motors" hjemmesider, eventuelt gamle årganger som også er tilgjengelig for medlemmer! "Motor" har med jevne mellomrom brakt svært gode artikler over disse temaene, anbefales på det varmeste!

Antall visninger