Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Challenger bobil, Ford 2 l.

Ved Eu-kontroll i sommer , blei det skifta skiver og klosser foran. På første tur etterpå , gikk bremsene varme. Tur over Suleskar ned til Setesdal og etterpå ned til Dalen. Merket at bremsene mistet kraft, kjente lukt , og skjønte at det var varmgang. Det blei konstatert varme bremser etter å ha kommet ned. Det samme skjedde ned til Dalen. Har mange års erfaring med bobil. Samme strekning er kjørt mange ganger uten at varmgang har vert noe problem. Tok opp saken med verkstedet. Det eneste tilbudet derfra var: De kunne ta bilen inn på verksted, sjekke om det noe feil med monteringen. Jeg måtte betale for tiden på verksted. Jeg avslo, da jeg anså det som lite sannsynlig at noe var montert feil. Verkstedet er i kjeden Mekonomen.

Har hørt om diverse erfaringer med varme bremser, M.a. om forskjellig kvalitet på klosser/skiver, samt at kombinasjon med forskjellige produkter kan medføre problemer.

Problemet er ikkje større enn at jeg kan leve med det, men det finnes nedkjøringer som er mer krevende enn disse strekningene også, f.eks. Trollstigen eller Strynefjellet.

Har du noen ideer om hva problemet kommer av ?

Kan nevne at jeg sjenerelt kjører rolig og forsiktig med bobil. Den aktuelle vekten på bobilen er godt innenfor godkjent totalvekt, ca 3-400 kg under.