Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Når merkeverkstedet ikke skjønner hva diagnosen betyr i praksis

Hei, jeg har ved flere anledninger vært nødt til å få den ansvarlige mekaniker som har utført feilsøking ved spesielt et Mercedes Benz eller Bertel &Sten for å være korrekt, og alle mine henvendelser har med at det er blitt tatt i bruk diagnoseaparat. Og da jeg selv er fagansvarlig for nettopp det å stille riktig diagnose, og siden det kan være en skikkelig oppgave å få det du får opp i displayet og om det er generiske koder uten tekst eller med en hel rekke med steg fra hva og hele veien til feilen er fikset og da skal det være noe annet enn det man har konkludert med at er det jeg som mekaniker må gjøre for å fikse det diagnoseaparatet mitt sier i form av ulike koder. Men når det kommer til Bertel &Sten sin avdeling rett nordvest for Oslo. Så får vedkommende eier av Bilen (Mercedes E 200 kompressor 2003) En utskrift av diagnose og en kommentar om hva som er feil og hvordan de har tenkt å fikse feilen og et prisoverslag. Men nå er det problemet oppstår, og siden jeg har den kunnskapen som skal til for å se om det som står er å betrakte som riktig. Men her har jeg måttet konfrontere Bertel %Sten med at det er ikke bare feil diagnose, men også feil tolkning av hva det faktisk er som er feil. Jeg har fått kompensasjon og skriftlig beklagelse hver gang, men det gjelder ikke for alle de som ikke har noe annet valg enn å tro på det aktuelle verkstedet og deres konklusjon og at spesielt merkeverksted bør sitte på maksimum av kompetanse om egne produkter, og jeg bare lurer på hvor mange som har blitt lurt av å stadig vekk få høre fra merkeverksted at det er en ny feil, og sånn kan det fortsette til kunden er blakk, Bilen selges til skampris pga manglende kompetanse når det gjelder å forstå hva som er koden, at feilkode fra o2 sensor (lamda sensor) ikke nødvendigvis betyr at det er feil på sensor, men at sensor virker som den skal og egentlig gir beskjed om at det er noe feil med blandingsforhold luft bensin/diesel. Og da jeg har vært borti dette hos samme bedrift og om kunden hadde bestilt reparasjon av de feil som er blitt lagt frem, så i dette tilfellet snakker vi om over 200.000 kr for 3 tre tilfeller av det samme, og det er feil konklusjon og det er et ledelse og opplærings problem, og ikke noe jeg selv har prøvd å henge på den enkelte mekaniker. Så jeg håper at dere som driver verkstedet, og at det jeg skriver om det er ikke noe jeg sitter her og finner på. Og om det er noen som betviler min subjektive mening om egen kompetanse på området rundt diagnose av lette og tunge kjøretøy, bensin eller diesel, turbo, kompressor, begge deler, og ren sugemotor, 2takt 4 takt ,vel sett meg på prøve, og jeg lover å komme med en korrekt diagnose og det hver gang. Det som må bli konklusjonen er at det er ikke nok oppmerksomhet rundt alle de andre jeg har lest om hvor det byttes deler i et år og, da har du ikke flere muligheter for hva som var den opprinnelige og ofte den enkleste og billigste, men som ikke blir funnet pga dårlig opplæring og jeg tror det sitter alt for mange som har fått oppleve nettopp dette, og aldri har vært i stand til å stille kritiske spørsmål til om det er slik det blir presentert for kunder i Norge og resten av verden. Så det blir også en oppfordring til alle de som driver virksomhet der feil på kjøretøy blir forsøkt funnet ved bruk av diagnoseaparat. Og en tolkning av hva det er jeg har med å gjøre, og ikke nødvendigvis det diagnoseaparat skriver ut som tallkoder, tall og bokstaver, og jeg kan fortsette å liste opp, og det har blitt litt av problemet med å få vite hva du har fått forslags feil med bilen din, lastebil, båtmotoren, abs, srs,motorelektroniklampe,klimaanlegg,navigasjon, osv osv.

Antall visninger