Revisjonshistorikk [tilbake]

Har jeg noen kjangs her?

Jeg kjøpte i Mai 2021 en 2016 VW Passat 1.6 med 166900 km på telleren. Ved prøvekjøring av bil virket alt fint. Ingen ulyder eller lignende. Ting fungerte som de skulle. Det var en bulk bak, men dette stod i annonseteksten. Før kjøp ble bilen sendt på en NAF test. Der fant de at bremseveske måtte byttes og at hjul foran var skjevslitt. Selger sendte over all dokumentasjon som kunne vise til at alle servicer var tatt og at hjulstilling var blitt fikset, slik at skjevslittasjen nå skulle bli borte på nytt dekksett. Han hadde sendt over alt dette til forhandler. Han fortalte også at registerreim skulle byttes på 180000 km.

Dette virket greit, da den var ganske billig, så beregnet jeg med litt ekstrautgifter på registerreim og potensielt annet av slitedeler i fremtiden oppå prisen. Så jeg slo til og kjøpte bilen.

Den første måneden gikk det helt fint. Ingen ulyder og alt var bra. Men så kom det en lyd, og så en til, og så kom en tredje ting. På løpende bånd annenhver uke etter hverandre. Det første var at den lagde en slags kvernelyd ved svinging til venstre. Det andre var at den lagde en slags klirrelyd ved gasspådrag. Som 2 løse tannhjul. Det tredje var at plutselig en dag så sluttet turbo å fungere og den lagde en høy plystrelyd. Turboen begynte å fungere igjen 3 dager etterpå da jeg skulle ha den på verksted hos Møller for å skifte bremseveske. Og den høye plystrelyden ble dempet betraktelig, men var der fremdeles. De fant ikke ut av kvernelyden, men de hørte turbolyden og fant ut at den klirrelyden kom av at clutchen var slitt og at svinghjulet også begynte å bli slitt. Det var ingen hast med dette, men ved bytte av clutch anbefalte de å se på svinghjulet samtidig. Ved ny undersøkelse av disse fant de ut at turbo på byttes eller overhales, og at kvernelyden kommer av at girkassa er dårlig. Denne lyden blir kun borte ved å bytte eller overhale girkassa. Men det var visst ingen krise enda. De estimerte dette til 39000 for å bytte turbo og 74000 for girkassa. Dette er jo da hos Møller som er merkeverksted, og kan nok gjøre rimeligere hos andre.

Men alle disse tingene er noe jeg ikke fikk noen som helst informasjon om eller inntrykk av ved kjøp. Dette kommer til å bli veldig mange dyre reparasjoner fremover til prisen av hva bilen kostet nesten. Som kom på løpende bånd.

Så det jeg lurer på er om noe av dette er gyldig å reklamere for? Registerreim og clutch regner jeg ikke med kommer noen vei her, og turbo er nok i gråsone, men at svinghjul og girkasse plutselig ramler sammen nå kan vel kanskje bli dekket? Da bilen tydeligvis var i vesentlig dårligere forfatning enn det jeg ble forespeilet ved salg, og er nok nå ikke verdt noe som helst lenger. Eller kommer jeg noen som helst vei her?

Burde jeg bare kutte tapet og selge bilen for det jeg kan få for den og heller kjøpe ny? Eller burde jeg reparere det som er krise og bare kjøre den til den ikke går mer og kjøpe ny da?

Antall visninger