Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Utslitte bremser 1500 km etter service

Hei Benny Jeg har en 2018 Volvo V60 D6 diesel hybrid som firmabil. Denne bilen var inne til service i november 2020 og har siden stått så og si stille på grunn av Covid 19 med påfølgende hjemmekontor. For litt tid siden kom en skrapelyd i bremser foran, noe jeg trodde var en stein eller grus som hadde kommet mellom kloss og skive. Men lyden forsvant ikke og neste tur ble den verre. Kjørte bilen til verksted i går og får nå vite at indre bremsekloss høyre foran var helt utslitt. Der var det "stål mot stål" og begge skiver foran må byttes. Jeg blir litt frustrert for at ikke klossene ble nevnt eller skiftet på siste service? Jeg har kun benyttet verkstedet der bilen er kjøpt. Nardo Bil i Trondheim. Nå sier mekanikeren at skivene uansett var så mye slitt at de burde byttes på neste klosseskift ??? Bilen er en hybrid og jeg kjører mye tilpasset for å få regenerering av strøm, jeg er nok av dem som bruker bremsen svært lite. Tellerstand drøye 69 000 km, det er tidligere ikke byttet bremseklosser. Å bytte skiver ved 70 000 km kan nok være normalt i visse tilfeller men skal det være normalt å bytte skiver ved første bytte av bremseklosser? Jeg har bedt om at utskiftede deler blir lagt i bagasjerommet, det er kun en av skivene som er skadet så jeg har tenkt å måle tykkelsen på den andre. Hva er minimumsmål på disse skivene? Jeg er som nevnt frustrert over å ha utslitte bremser 150 mil etter å ha vært på service, jeg kunne like gjerne vært hvor som helst på ferie.

Antall visninger