Revisjonshistorikk [tilbake]

Landcruiser vs drivstoff-forbruk tips til Broom!

Jeg merker meg gårsdagens artikkel om Landcruiser og eiernes akk og ve over drivstoff-forbruk! Himmel og hav - her presterer man åltså å velge en ganske så tung bil, med svære dekk og konstant firehjulstrekk, med like god aerodynamikk som en container, og så presterer man å være mindre fornøyd med drivstoff-forbruket! For ikke å forglemme at Landcruiser i Norge koster rundt de 800' for en varebil - og langt over en million som personbil! Ja, en slik bil bruker faktisk LITT mer drivstoff enn en vanlig personbil, men det er faktisk gode grunner til det! Mengden energi som skal til for å føltte så mye stål er faktisk rimelig konstant, når Toyota har klart å få forbruket på blanda kjøring ned til en snau liter på mila, ja da er det ganske så godt jobba! Om man kjører si 20-30-40.000 i året, ja så koster det nok kanhende et par titusenlapper mer enn å kjøre Toyota Prius, men det koster å være kar! Tro hva disse gutta som syter for drivstoff-forbruket sier når de får regninga for service og nye dekk? Det er der pengene virkelig får bein å gå på sammenlignet med f.ex Prius!

Nei, jeg eier ikke LC privat, det var et bevisst valg å velge en vanlig stasjonsvogn med firehjulstrekk isteden...ikke bare kan jeg kjøpe to-tre stykker av sorten for hva en LC koster, jeg har også et samlet driftsbudsjett som ligger på si tredjeparten av hva det koster å eie en LC! Ja, min bil bruker halvparten så mye drivstoff også, men igjen, det er da pinadø et bevisst valg man gjør her!

Og bare så det er sagt: mine respektive arbeidsgivere har kjørt LC som tjenestebil fra tidenes morgen, LC er en bil man kjøper når man har behov for kompromossiløs fremkommelighet og en bil som kan trekke 3.5 tonn uten å bli svett. Jeg har kjørt LC under tildels ekstreme forhold, bilen er bare fantastisk , svikter aldri, gjør det den skal på en måte som gjør at man alltid føler trygghet, alltid føler at det ikke skal være bilen det står på om man kommer frem eller ikke! Og ja, den bruker faktisk ikke mer enn en snau liter på mila i snitt over året, med ren langkjøring i norsk tempo komme man sogar ned i lave 0.8 på mila! Attpå til er selv en "ribba" norsk varebilversjon rimelig komfortabel, hva mer kan man ønske seg?!?

At nisser som kjøper LC som privatbil for å frakte seg selv og handleposene til og fra butikken, og gjerne vise seg frem i vinterferien når man kjører til hytta ved siden av hotellet i Hemsedal eller et annet sted der det gjelder å være kar, er så sin sak, men igjen, himmel og hav, dersom man har valgt LC som "sin" bil, da syter man pinadø ikke over drivstoff-forbruket! Jeg vil våge å påstå at det ikke er en eneste bil i samme segment, med kapasiteter i nærheten av LC, som bruker mindre drivstoff!

Ja, selv en Lada Niva fra 70-tallet og oppover bruker nesten like mye drivstoff på mila!

Tips til Broom er herved formidlet - skriv en oppfølger og påpek at LC ikke er "your everyday japanese SUV"! Det er så mye mer, og ja, det faktisk en grunn til at "Afrika-versjoner" av LC har to svære dieseltanker! Greit å ha når man skal krysse Sahara og sånt, det er liksom LITT lenger mellom bensinstasjonene i de områdene der LC virkelig kommer til sin rett!

Landcruiser vs drivstoff-forbruk tips til Broom!

Jeg merker meg gårsdagens artikkel om Landcruiser og eiernes akk og ve over drivstoff-forbruk! Himmel og hav - her presterer man åltså å velge en ganske så tung bil, med svære dekk og konstant firehjulstrekk, med like god aerodynamikk som en container, og så presterer man å være mindre fornøyd med drivstoff-forbruket! For ikke å forglemme at Landcruiser i Norge koster rundt de 800' for en varebil - og langt over en million som personbil! Ja, en slik bil bruker faktisk LITT mer drivstoff enn en vanlig personbil, men det er faktisk gode grunner til det! Mengden energi som skal til for å føltte så mye stål er faktisk rimelig konstant, når Toyota har klart å få forbruket på blanda kjøring ned til en snau liter på mila, ja da er det ganske så godt jobba! Om man kjører si 20-30-40.000 i året, ja så koster det nok kanhende et par titusenlapper mer enn å kjøre Toyota Prius, men det koster å være kar! Tro hva disse gutta som syter for drivstoff-forbruket sier når de får regninga for service og nye dekk? Det er der pengene virkelig får bein å gå på sammenlignet med f.ex Prius!

Nei, jeg eier ikke LC privat, det var et bevisst valg å velge en vanlig stasjonsvogn med firehjulstrekk isteden...ikke bare kan jeg kjøpe to-tre stykker av sorten for hva en LC koster, jeg har også et samlet driftsbudsjett som ligger på si tredjeparten av hva det koster å eie en LC! Ja, min bil bruker halvparten så mye drivstoff også, men igjen, det er da pinadø et bevisst valg man gjør her!

Og bare så det er sagt: mine respektive arbeidsgivere har kjørt LC som tjenestebil fra tidenes morgen, LC er en bil man kjøper når man har behov for kompromossiløs fremkommelighet og en bil som kan trekke 3.5 tonn uten å bli svett. Jeg har kjørt LC under tildels ekstreme forhold, bilen er bare fantastisk , svikter aldri, gjør det den skal på en måte som gjør at man alltid føler trygghet, alltid føler at det ikke skal være bilen det står på om man kommer frem eller ikke! Og ja, den bruker faktisk ikke mer enn en snau liter på mila i snitt over året, med ren langkjøring i norsk tempo komme man sogar ned i lave 0.8 på mila! Attpå til er selv en "ribba" norsk varebilversjon rimelig komfortabel, hva mer kan man ønske seg?!?

At nisser som kjøper LC som privatbil for å frakte seg selv og handleposene til og fra butikken, og gjerne vise seg frem i vinterferien når man kjører til hytta ved siden av hotellet i Hemsedal eller et annet sted der det gjelder å være kar, er så sin sak, men igjen, himmel og hav, dersom man har valgt LC som "sin" bil, da syter man pinadø ikke over drivstoff-forbruket! Jeg vil våge å påstå at det ikke er en eneste bil i samme segment, med kapasiteter i nærheten av LC, som bruker mindre drivstoff!

Ja, selv en Lada Niva fra 70-tallet og oppover bruker nesten like mye drivstoff på mila! Er en liter på mila et problem på en bil med konstant firehjulstrekk, ja da bør man vurdere å velge en helt annen bil!

Tips til Broom er herved formidlet - skriv en oppfølger og påpek at LC ikke er "your everyday japanese SUV"! Det er så mye mer, og ja, det faktisk en grunn til at "Afrika-versjoner" av LC har to svære dieseltanker! Greit å ha når man skal krysse Sahara og sånt, det er liksom LITT lenger mellom bensinstasjonene i de områdene der LC virkelig kommer til sin rett!

Antall visninger