Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Uhell etter EU-kontroll

Hei, I forrigårs hadde jeg EU-kontroll på lanceren, en 2008-modell, og bortsett fra noen ukritiske feil var bilen kjørbar ut måneden. I går var jeg ute for å handle middag, og før jeg visste ordet av det lå bilen på 3 dekk i 60-sona og jeg så venstre framhjul hoppe forbi førerruta før den traff en motgående volvo. Brua ble stengt i tre kvarters tid og ambulanse og politi var på stedet. Etter litt avhør kom politet fram til at det bare var et kjipt tilfelle av "shit happens", og kjørte meg hjem med førerkortet i god behold. Spørsmålet mitt er som følger: Har EU-verkstedet deler av ansvaret?

Jeg vet at som eier og fører av motorvogn er jeg ansvarlig dersom noe skulle skje, men i og med at bilen bare hadde blitt kjørt noen kilometer etter kontrollen, at de er delvis ansvarlige? Iallefall er det svært dårlig at de som er ansvarlige for å godkjenne biler for norske veier, ikke er i stand til å merke at hjulet ikke sitter skikkelig på. Dekkene har vært på i flere måneder, og under flere langturer på tilsammen noen tusen km denne vinteren. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd at de hadde løsnet dekket med vilje

Antall visninger