Revisjonshistorikk [tilbake]

Adaptiv cruisekontroll - TIPS

Ad dagens artikkel om førestøttesystemer generelt og adaptiv cruisekontroll spesielt: det er så enkelt som at man noterer seg første hovedsetning: stol aldri på en datamaskin og et antall mer eller mindre pålitelige sensorer! Rett nok har de fleste bilfabrikanter hørt om begrepet "integritet" og designer sine systemer deretter, men unntak finnes! I korthet innebærer det at systemet skal si fra og koble seg ut om informasjonen fra sensorene er motstridende eller på annen måte mangelfull. I klartekst: dersom EN sensor sier "hindring" og en annen sier "fri bane", ja da skal IKKE bilen dundre videre med samme hastighet som om det ikke var noen problemer whatsoever, den skal koble ut automatikken, i dette tilfellet fortrinnsvis også bremse ned dersom en av sensorene indikerer at det står f.ex en tilhenger på tvers av veien!!!

Som vi alle vet, det er spesielt en fabrikant som har problemer her. Ikke noe poeng i å nevne den unevnelige fabrikanten en gang til, ut over å gi et klart og entydig råd: bruk gjerne adaptiv cruisekontroll og filholder og hele pakka, men hold som alltid ellers full oppmerksomhet på veien, trafikken og ikke minst, hva din egen bil foretar seg. Hold gjerne høyrefoten over bremsen der dette måtte være formålstjenlig, det sparer minimum et halvt sekund responstid om en situasjon oppstår. Nei, dette er ikke noe "nytt", vi som lærte å kjøre av "kjør-og-bli-flink-Eggerdink" fikk dette inn fra første kjøretime: dersom man ikke på død og liv må ha beinet på gassen for å holde farta, ja da gjør høyrefoten mest nytte for seg over bremsen. I det hele tatt: uansett hvilken bil man måtte ha, å holde fokus der man skal og være klar til å bremse er en enkel og grei måte å ta ta vare på de sikkerhetsmarginene man måtte ha til enhver tid. Det burde da ikke være så vanskelig?

At førere av det fortsatt unevnelige bilmerket som attpå til markedsfører sine assistentsystemer som "autopilot" og "selvkjørende, tror noe annet? Vel, det er en annen skål, det er aldri for seint å ta til vettet og erkjenne at man fortsatt sitter i en bil! Husker man det, og følger rådene over, kan det fort gå bra! En riktig god førjulstid til dere alle, kjør defensivt og vær oppmerksom i disse travle tider, vi har ingen å miste, og helsevesenet har mer enn nok å henge fingrene i som det er!

Adaptiv cruisekontroll - TIPS

Ad dagens artikkel om førestøttesystemer generelt og adaptiv cruisekontroll spesielt: det er så enkelt som at man noterer seg første hovedsetning: stol aldri på en datamaskin og et antall mer eller mindre pålitelige sensorer! Rett nok har de fleste bilfabrikanter hørt om begrepet "integritet" og designer sine systemer deretter, men unntak finnes! I korthet innebærer det at systemet skal si fra og koble seg ut om informasjonen fra sensorene er motstridende eller på annen måte mangelfull. I klartekst: dersom EN sensor sier "hindring" og en annen sier "fri bane", ja da skal IKKE bilen dundre videre med samme hastighet som om det ikke var noen problemer whatsoever, den skal koble ut automatikken, i dette tilfellet fortrinnsvis også bremse ned dersom en av sensorene indikerer at det står f.ex en tilhenger på tvers av veien!!!

Som vi alle vet, det er spesielt en fabrikant som har problemer her. Ikke noe poeng i å nevne den unevnelige fabrikanten en gang til, ut over å gi et klart og entydig råd: bruk gjerne adaptiv cruisekontroll og filholder og hele pakka, men hold som alltid ellers full oppmerksomhet på veien, trafikken og ikke minst, hva din egen bil foretar seg. Hold gjerne høyrefoten over bremsen der dette måtte være formålstjenlig, det sparer minimum et halvt sekund responstid om en situasjon oppstår. Nei, dette er ikke noe "nytt", vi som lærte å kjøre av "kjør-og-bli-flink-Eggerdink" fikk dette inn fra første kjøretime: dersom man ikke på død og liv må ha beinet på gassen for å holde farta, ja da gjør høyrefoten mest nytte for seg over bremsen. I det hele tatt: uansett hvilken bil man måtte ha, å holde fokus der man skal og være klar til å bremse er en enkel og grei måte å ta ta vare på de sikkerhetsmarginene man måtte ha til enhver tid. Det burde da ikke være så vanskelig?vanskelig? Og skjerm og mobiltelefon? Vi kan da klare å la være å fikle med dette mens vi kjører ?!?

At førere av det fortsatt unevnelige bilmerket som attpå til markedsfører sine assistentsystemer som "autopilot" og "selvkjørende, tror noe annet? Vel, det er en annen skål, det er aldri for seint å ta til vettet og erkjenne at man fortsatt sitter i en bil! Husker man det, og følger rådene over, kan det fort gå bra! En riktig god førjulstid til dere alle, kjør defensivt og vær oppmerksom i disse travle tider, vi har ingen å miste, og helsevesenet har mer enn nok å henge fingrene i som det er!