Revisjonshistorikk [tilbake]

Apropos dagens fine beskrivelse av Freelander :-)

Dagens artikkel var ganske så dekkende, mange av gledene ved å eie en Freelander ble nevnt! Dog er det en vesentlig ting som de som eier eller kan tenke seg å eie slik en fjong engelsk bil bør skrive med store bokstaver på veggen i garasjen: husk å ettertrekke det som holder ramma som bakhjulsopphenget er festet i ved hver eneste service! Dette sto rett nok med feite bokstaver i i serviceintstruksen til disse bilene i hine dage, men når merkeverkstedene presterte å gi beng i dette punktet...da kan selv den beste glemme det! Konsekvensene er vibrasjon i hele gullrekka, forfra til helt bakerst, med gråt og tenners gnissel til følge, mange dyre deler som går til Jesus etterhvert!

The Bottom Line er at dette nok ga et solid bidrag til at min avdøde bror sleit ut mange lommetørker i sin korte, men akk så spennende tid sammen med en Freelander...kjøpt ny...eiet i såvidt over 5 år. Det hører med til historien at bilen ble servet ved merkeverksted til korrekte intervaller, gjennom disse 5 årene røyk hele gullrekka, og begrepet "garanti" eksisterte ikke hos daværende importør av disse bilene. Den som eventuelt kjøper en slik bil, bør altså være spesielt oppmerksom på absolutt alt som har med drivlinjen å gjøre...er det skiftet....er bilen servet av noen som gidder å gjøre det de tar betalt for? Jeg mer enn mistenker at minst halvparten av bilens dårlige rykte skyldes en unevnelig importør og merkeverkstedene som gjorde det de kunne for å degradere en ellers solid merkevare.

Om det er et godt kjøp? Tja, man får jo Freelander nesten gratis i bruktmarkedet! Er man blant dem som hopper av glede over hver en anledning til å tilbringe noen timer i garasjen og ikke går hen og bruker opp en rull med tørkepapir for å tørke tårer og snørr hver gang noe går i støkker, er dette den perfekte bilen! Legg til at den er suveren å kjøre, både på vinterføre og ellers, med grei komfort og godt "alt"....unntatt denne bagatellen med MacMurphy som sitter på taket og ler hele tiden :-) Man må også være en dyktig mekaniker, ha en velfyllt verktøyvogn og ellers være villig til å bruke tid på å kjøpe deler der de finnes....hint: betal gjerne litt ekstra for frakt med DHL...det lønner seg i lengda! Den som kan svare "ja" på disse spørsmålene, får den perfekte hobbybilen!

Antall visninger