Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Kjente problemer med V40 CC

Hei Benny. Vi har nettopp skaffet oss en brukt 2018 V40 CC (automat), og siden dette er vår første Volvo så lurte jeg på om hva som er de mest kjente "feilene" som denne modellen erfaringsmessig har "slitt" med?

Annen ting, vi opplever når vi fjern opplåser bilen så starter radiator/kjølevifte slik at vi hører at den "spinner rundt" når vi kommer nært bil. Med en gang vi åpner dør/bagasjerom, så slutter denne viftelyden. Dette regner jeg med sikkert er standard for modell. Spørsmålet mitt dreier seg om at det av og til høres ut som en type plystrelyd når denne viften setter igang. Kan det være noe luftfilter eller lignende som kanskje innimellom er årsaken til noe slikt, og bør vurderes byttet?

Lurer også litt på bremser på denne modellen, det oppleves til tider som at bremsene "høgger" til når man bremser, selv om man føler man bremser kontrollert (altså, ikke panikkbremser der man trør ned bremsepedal helt umiddelbart om du skjønner). Er bremser på disse bilene noe der man må være påpasselig med hvordan man bremser, eller kan opplevelse av høgging tyde på at det er noe i bremseskive/klosser/bremsekloss hus eller hva det heter igjen, som kan være årsak...?

Siste ting, det oppleves av og til at girkasse også "høgger" til innimellom, iallfall når man akselererer litt mer enn normalt. Det kan være at jeg bare ikke er vant til denne type clutch, da tidligere biler har vært av årsmodeller 2000 og tidligere.... Så overgang til 2018 vil jo uansett være betydelig :)

Ønsker deg en riktig så fin dag videre, Benny!

Kjente problemer med V40 CC

Hei Benny. Vi har nettopp skaffet oss en brukt 2018 V40 CC (automat), og siden dette er vår første Volvo så lurte jeg på om hva som er de mest kjente "feilene" som denne modellen erfaringsmessig har "slitt" med?

Annen ting, vi opplever når vi fjern opplåser bilen så starter radiator/kjølevifte slik at vi hører at den "spinner rundt" når vi kommer nært bil. Med en gang vi åpner dør/bagasjerom, så slutter denne viftelyden. Dette regner jeg med sikkert er standard for modell. Spørsmålet mitt dreier seg om at det av og til høres ut som en type plystrelyd når denne viften setter igang. Kan det være noe luftfilter eller lignende som kanskje innimellom er årsaken til noe slikt, og bør vurderes byttet?

Lurer også litt på bremser på denne modellen, det oppleves til tider som at bremsene "høgger" til når man bremser, selv om man føler man bremser kontrollert (altså, ikke panikkbremser der man trør ned bremsepedal helt umiddelbart om du skjønner). Er bremser på disse bilene noe der man må være påpasselig med hvordan man bremser, eller kan opplevelse av høgging tyde på at det er noe i bremseskive/klosser/bremsekloss hus eller hva det heter igjen, som kan være årsak...?

Siste ting, det oppleves av og til at girkasse også "høgger" til innimellom, iallfall når man akselererer litt mer enn normalt. Det kan være at jeg bare ikke er vant til denne type clutch, da tidligere biler har vært av årsmodeller 2000 og tidligere.... Så overgang til 2018 vil jo uansett være betydelig :)

EDIT: 1 - Kan utdype litt ang. bremser: Jeg har lagt merke til en veldig gnelle lyd under oppbremsing spesielt ved lav fart (<50km/t og ned ca), der lyden best kan betegnes på gammelt fagspråk som problem med "gods mot gods". Visuel inspeksjon av bremser virker ok mtp skiver og klosser....

2 - Kan godt være at den ulyd jeg hører, er "normalt" i 2020 på denne type bilmodeller, eller at komposisjonen mellom bremsebelegg og bremseskiver er av en sånn måte på dagens biler der dette er normalt (kjeramisk/kompositt o.l)

3 - Og ang. automatkasse: Er det kjente utfordringer med automatkasse på disse bilene, spesifikt knyttet mot girvekslinger mellom D og R?

Ønsker deg en riktig så fin dag videre, Benny! Benny!