Revisjonshistorikk [tilbake]

Trampeklapp for dagens Lada-artikkel!

Omsider en artikkel, imaginære blomster og konfekt oversendt Broom! Faktum er er jo at en firkant-Laddis vel må være en av de mest pålitelige biler som noensinne er konstruert! Den bilen som er gjenstand for feriemoroa i artikkelen er også en av de som er rimelig godt utstyrt, faktum er at Laddisene var gjennomgående bedre utstyrt enn f.ex samtidens Opel Kaputt og Opel Rakett! Legg til at det medølgende verktøysettet var tilstrekkelig til å åpne et mindre bilverksted, helt fantastisk! Så enkle å skru på at man frydet seg hver gang man fikk anledning til å jobbe med bilen! På et vis leit, men det var så altfor sjelden at noe gikk i støkker, bilen var ufattelig robust!

Blant ting som er mindre kjent, er at Lada var blant de første som ble levert i Norge med fester for sikkerhetsbelter bak. Man var også først med syrefast eksosanlegg, og en variant over samme tema som den bilen som er omtalt i artikkelen, var den første bilen som kom i antall av betydning til Norge med stålbjelker i dørene. Ser vi på hvordan bilen ellers var å eie, var den helt grei å kjøre, spesielt for oss som har samme kroppsbygning som Julius i Dyreparken. Kjøreegenskapene var helt greie, rett nok tendenser til understyring om man virkelig dro på, men forutsigbar og stabil i norske hastigheter. Fremkommeligheten er dog et kapitell for seg, med kjetting kjørte jeg bla tvers gjennom massive snøfonner så snøen spruta mer enn en gang. Når man til tider parkerte på steder der man kunne snø inne, la man alltid på kjetting og hadde det veldig moro dagen derpå når man bare satte seg inn og pælma ut av snøhaugen :-) Relativt god bakkeklaring og bakhjulstrekk er en høydare i dyp snø!

For min del har jeg og slekta akkumullerte erfaringer fra mellom 1.2 og 1.3 millioner kilometer med Lada, den siste bilen ble re-eksportert tilbake til Mor Russland ved kjørte 425.000 km. Jeg observerte bilen flere år senere i en stor russisk by, den rulla fremdeles i beste velgående. Synd og skam at det ikke lages slike biler lenger, for de av oss som har eiet en slik lever minnene forever!

En liten kommentar til bilen i artikkelen: eksosanlegget er elendig tilpasset. For de som måtte være så heldige å eie en slik bil i dag: det orignale eksosanlegget er det beste, likeledes finnes det "kopier" som fremdeles blir produsert i Bulgaria. Tidligere kunne norske bilrekvisitaleverandører skaffe dette, prisen var sogar lavere enn "Triflow" og den andre dritten. Og skulle man ikke finne leverandører som kan skaffe dette i Skandinavia, ta gjerne bilen og kjør en tur til den russiske føderasjon, det er ikke lange svippen til det være seg St Petersburg eller Murmansk fra Norge, litt avhengig av hvor man bor. I øst lever firkant-Laddisene i beste velgående, de første modellene har kult-status! Alt hva hjertet begjærer av deler finnes, noe blir til og med produsert ennå!