Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Merkeverksted finner feil Mekonomen ikke finner

Hei!

Jeg er litt skremt etter å ha hatt bilen min hos merkeverkstedet Møller bil vest. For noen dager siden skjedde det noe rart med bilen. Den gikk på tomgang i et lyskryss, plutselig begynner den å riste litt og følgende feilmelding dukker opp: "feil: stopp og start". Jeg stopper og starter, og det kommer et kort "poff" av lys eksos ut. Jeg prøvestarter bilen igjen litt senere, da dukker det ikke opp noen feilmelding, og bilen går helt normalt (ikke risting, eksos eller ulyder). For sikkerhets skyld ringte jeg veihjelp da jeg har mobilitetsløsning gjennom Volkswagen.

Bilen blir kjørt til Møller bil vest. Når jeg ringer dagen etter sier de at det er noe galt med turbo og eksosanlegg (de mente det var olje som hadde lekket i eksosanlegget). De sier videre at de må forske litt mer på hva som kan være galt. Dagen etter har de fortsatt ikke funnet frem til noen forklaring, men står fast på at turboen må byttes og mest sannsynlig eksosanlegget også. Prislapp totalt: ca 54000 kroner. Jeg synes dette virker rart. Bilen er en Golf fra 2014, kun gått 74.000 km. Jeg drar derfor til Møller bil vest for å ta en fysisk prat. Jeg får beskjed om at verkstedet mener turbo og eksosanlegg må byttes. De har ikke prøvekjørt bilen blant annet. Jeg spør om de er sikre, og da sier de nei, men de anbefaler at dette blir gjort. Jeg takker nei og tar med meg bilen. Før jeg kjører sier Møller bil vest at det kom masse svart eksos ut når de startet bilen for å flytte den tidligere på dagen. Jeg kjører bilen selv derfra, og opplever ikke fusk eller svart eksos.

Jeg oppsøker et Mekonomen verksted, forklarer hva som skjedde med bilen samt at jeg viser til Møller bil vest sin konklusjon. De feilsøker og prøvekjører bilen. Mekonomen finner ingen feil. De sier at verken turbo eller eksosanlegg må byttes. De mener hendelsen min med bilen kan skylde kortvarig motorfusk. De finner heller ikke olje i bilens eksosanlegg.

Jeg har skrevet en Google-anmeldelse på Møller bil vest som de slettet umiddelbart. Jeg lurer på dette er noe kunder ofte opplever på bilverksted? Jeg syns også det er vanskelig å forstå at et merkeverksted som fører en av verdens mest solgte biler ikke klarer å lokalisere eventuelle feil... Jeg har tatt kontakt med Møller bil kundeservice i håp om svar på hvorfor google-anmeldelsen min ble slettet samt hvorfor deres verksted kan finne frem til en totalt forskjellig konklusjon enn et Mekonomen verksted. Har du erfaringer med slike problemstillinger?

Med vennlig hilsen

Ane Sofie