Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Hvordan håndtere verksted som har hatt bilen i to mnd??

Hei Benny,

Før sommeren dro jeg innom et lokalt verksted, som jeg vanligvis ikke bruker, som skulle hjelpe til med et hjulskift. Altså, opp på bukk, av med hjul, på med hjul, ned av bukk. Dette gikk ikke etter planen for å si det mildt.

Før besøk, spylte jeg av bilen, inkludert lett spyling av deksler i motorrom og undersiden av panser.

Når bilen skulle kjøres av bukken ville den ikke starte. Bilen som er 12år har gått som en klokke i alle år, fulgt servicer og byttet slitedeler underveis. Verksmester fikk start på den, men lagde en skikkelig hakkete lyd fra motoren, som om en gressklipper med dyp lyd. Ikke no problem, bare gi gass på motorveien, så går det bra. Det gikk bra i 10 min, men ved en nedbremsing i en rundkjøring mistet den all kraft og begynte å hakke igjen. Startet ikke.

Viking, tilbake, startet fint, tok diagnose, men mekaniker slettet dette før han så hva det var. Han sa det lukter diesel, og var diesellekasje i motoren og bestillte et kit som kom etter en uke. Ba han kjøre bilen for å se om problemet var borte, det var det ikke. Så reparasjonen hjalp ikke. Ble heller ikke funnet fukt på vitale steder i motorrommet/elsystemet.

Nå var det en uke til familien skulle dra fra Oslo til planlagt biltur til Helgeland. De jobbet en uke med diagnoser og måtte ha svar fra Logitec for å få svar på hva problemet var. Jeg ringte daglig og de forsikret meg om at bilen ville bli klar til ferien vår. Dagen før vi skulle på ferie og verkstedet skulle ta ferie dro jeg ned for å høre om at de ble ferdige ellers ville jeg ha bilen på mitt faste verksted som sa de kunne jobbe ekstra for å få fikset bilen, men på lørdag så skulle den være ferdig!

På lørdag ringte jeg for å plukke opp bilen. Da sa de at bilen ikke startet i det hele tatt og at all data var slettet/borte, så nøkkel virket ikke, ingenting virket lenger. Men han hadde ikke tid til å prate da han pakket bilen sin for å dra på ferie, men lovte at noen skulle se på bilen mens han var borte. Tre dager, så skulle bilen være klar.

Etter tre dager ringte jeg og da fikk jeg vite at bilen var flyttet til et verksted to timer utenfor Oslo, noe jeg aldri ble spurt om var ok, men sa ikke noe på det da jeg håper de ville jobbe med den der. Men igjen måte han legge på og lovet som vanlig å ringe opp igjen, hørte ikke no fra han.

Ringte tilbake neste dag, da fikk jeg beskjed om at motorstyringsenhet en måtte byttes. 25000,-. Jeg er ikke mekaniker, men her begynner det virkelig å skurre, men uten kompetanse har jeg ingenting jeg skulle ha sagt, ba han finne en billigere del, som han gjorde etter en ekstra uke og noen telefoner til.

I mellomtiden leide vi en bil og dro et helt annet sted da vi ville være i nærheten da bilen skulle bli klar, så vi kunne jo få to uker + med bilen vår.

Delen var bestillt med express, så om tre dager ville bilen være klar. Hører ikke noe, så ringer han igjen. Nå var det noe om at den motorstyringsenhet en ikke kunne selges utenom merkeverksted/importør. Jeg ringte en venn av av meg som er direktør for en av de store bilimportørene i Norge, som sa at alle er pliktig å selge deler til verksteder innen eu/EØS grunnet fri konkurranse. Så her er det åpenbart at noen lyver.

Verkstedet fikk til slutt tilsendt delen etter veldig mye jobb visstnok. Kommer med express, så klar om tre fire dager, så skal en ekspert avbryte ferien sin for å programmere ecu'n. Ok, 10 dager igjen av ferien min ser jeg at det ikke ble noen ferie i år, bare masing på en verksmester som nyter sin ferie.

Ringer tilbake etter noen dager, da har visstnok delen blitt borte i posten, han skulle ringe meg opp igjen. Ringte ikke. Ringer tilbake etter et par dager, da har han avbrutt ferien sin for å fikse bilen min, sier han. Ferien hans var over for flere dager siden, da det sto en stor lapp på døra da jeg kjørte innom i ferien.

Men nå lar ikke ecu seg programmere og han må bestille en ny, som han må legge ut for. Nå begynner vi på jobb om noen dager, så spiller ingen rolle, men leiebil har vi fortsatt, så uansett så blir dette dyrt for oss og ikke minst frustrerende.

Når bilen har vært inne i syv uker, så ringer igjen. Da sto han vedsiden av bilen min og så på den nå, hadde vært i Oslo og hentet noe Logitec utstyr og lånt en ecu mens han ventet på den nye han hadde bestillt, og han skulle bruk hele halogen på å fikse dette. Men absolutt hele styringsenhet en måtte programmeres manuelt.

Igjen er ikke jeg mekaniker, så aner ikke om det han sier stemmer. Eneste jeg kan forstå et at hjulskift ikke har så mye med motoren å gjøre. Men hvilke rettigheter har jeg og hvordan skal jeg gå frem i en sånn sak?

  • Bilen var fin da den ble levert, men gikk ikke da jeg skulle ha den utlevert. Er jeg ansvarlig?

  • mulig diesellekasje ble fikset, men hjalp ikke, må jeg dekke dette også?

  • etter en uke starter plutselig ikke bilen i det hele tatt, kan verkstedet ha slettet noe her?

  • gjentatte lovnader om at bilen straks var klar ødela ferien vår, og ferieuker for tre personer har ganske stor verdi i kroner og øre.

  • Deler som blir borte, forsinket og ikke virker, som virker som ljug for meg, men kan jo faktisk stemme, hvordan forholder man seg til det?

  • jobben skulle koste 400,- i utgangspunktet, men med del til 25000,- og åtte uker med "arbeid" kan jo dette koste brukt golf. Ikke får oppgitt noe om priser underveis. Hva bør man gjøre her?

Håper du kan komme med et par nyttige tips til oss på veien i denne floka.

Mvh, Espen

Antall visninger