Revisjonshistorikk [tilbake]

Personvernet....eller kjeltringvernet?!?

Jeg merker meg at d'rede myndigheter nok en gang har latt seg påvirke til å gjøre det vanskeligere å kontrollere kjøretøyopplysninger, denne gang dreier det seg om bilens kilometerstand slk den fremstår ved EU-kontrollen(e). Som vi vet, dette er svært viktig informasjon for alle som skal kjøpe bruktbil, ikke minst i våre dager der det tar omtrent et millisekund å manipulere kilometertelleren.

Mon det er B-Gjengen A/S som påvirker myndighetene til slike Molbo-endringer? Dette er opplysninger som neppe kan "misbrukes" til noe som helst. Å gjøre dette vanskeligere tilgjengelig gavner kun kjeltringene blant oss. Dette føyer seg inn i andre endringer i samme retning: den som forsøker å få ut verkstedshistorikken på en bil han selv ikke eier, blir møtt med avslag med samme begrunnelse: "personvernet". Jeg har sogar opplevd dette i tilknytning til bruktbiler i forhandlers utstillingslokaler...det er da man stiller spørsmålet: "hørte ikke...kjeltringvernet?!?" Hva blir det neste - at man må være eier av bilen for å få innsyn i tilstandsrapporten?

Vi ser allerede tendensene, unevnelige forhandlere har utarbeidet et papir de kaller "tilstandsrapport" som i realiteten er et tippetegnkryss skjema som sier alt og ingenting. Om bilen har dekk, krysser man for jolly fine...selv om begge dekksetta er på slitasjegrensa! Om bilen har nogenlunde bulkefritt karosseri, krøsser man for "ingen skader"....men bli ikke overrasket om tanken er slått inn :-) Jeg har ennå ikke fått servert begrepet "personvernet" som begrunnelse for dette slarvet, men det skulle ikke fordundre meg om også dette blir et "gradert" dokument som potensielle kjøpere ikke skal kunne ha tilgang til før kontrakten er undertegnet og bilen registert på kjøper.

I det hele tatt: her burde både bilbransjen ta grep for mer transparens, og kundene burde rett og slett betrakte ethvert forsøk på tilbakehold av opplysninger som en deal-breaker. De færreste ville godtatt at kritiske opplysninger ble holdt tilbake om vi skulle kjøpe en brukt mobiltelefon, da bør vi ikke godta det når vi vurderer å kjøpe bruktbil heller!