Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Turbo. Synspunkt...

Har kjørt privatbil med diesel- og bensinmotorer med turbo de siste 30 årene. Og aldri hatt problem med turboen. Da jeg rattet lastebil/anleggsmaskiner på 70-tallet, lærte jeg av en erfaren tungbilmekaniker følgende: Før du setter fra deg en bil med turbomotor; la den gå på tomgang noen minutter før du slår av motoren. Da får fortsatt de varme lagrene i turboen oljesmurning og nedkjøling, og du kan unngå «koksing» av turbolagrene med påfølgende havari. Han mente og at hyppig (oftere enn «anbefalt») oljeskift med høykvalitetsolje hadde en del å si. Samt at en kald turbomotor burde varmkjøres før tung belastning og aktivering av turboen... Jeg har fulgt disse prinsippene i alle år. Og det har hittil gått bra. Kjenner og et-par drosjekusker som rattet diesel-Mærsche. Det er turbomotorer som får juling hele tiden. Selv etter 3-400.000 km er det ytterst sjelden at turboen havarerer. Oljebytte gjøres hver 15.000 km. Og disse motorene har sjeldne kaldstarter. Nye(re) BMW’er har nå oljeintervallskift på 30.000 km/hvert 2.dre år. Kjører du mye småkjøring med ofte kaldstarter, mener jeg at dette blir for dårlig. Bytter selv årlig hver vår selvom det bare har gått kanskje 10.000 km side sist oljeskift. Den tusenlappen tror jeg har spart meg for mye trøbbel. På biler som gjerne har rundet +200.000 km ... paal-kristian