Revisjonshistorikk [tilbake]

TIPS - Ad dagens artikkel om rustbeskyttelse osv

Jeg hoppet litt i stolen når jeg leste ovenfornevnte artikkel der temaet var understellsbehandling, rustgaranti etc, med utgangspunkt i Tesla. Først og fremst: sist jeg kasta et par blikk på en Tesla, var det egentlig som på andre biler opptil flere deler under bilen som helt klart IKKE var i aluminum. Det er også sånn at en Tesla - som alle andre biler- har hulrom i søkk og kav. Dessuten: det er forsåvidt korrekt at alumunium ikke ruster, men det skjer ting med aluminium også når det eksponeres for salt i rikelige mengder. Det vil alle som har et ben innafor offshoreindustrien kunne bekrefte. Og sist jeg sjekka, var verken vinteren generelt eller saltinga av norske veier avskaffa.

At Tesla har en form for "rustgaranti" er vel og bra, men som vi vet...langt de fleste som stiller slik garanti har både en og to sider med liten skrift som gjør at denne "garantien" ofte er verdt omtrent like mye som papiret den er skrevet på. Ja....det finnes lim, det finnes lakk og eksisterende understellsbehandling som ikke tåler riktig alle løsemidler som kan finnes i understellsbehandling, men himmel og hav....en normalt oppegående leverandør av understellsbehandling vet veldig godt hva som kan brukes hvor. Likeledes er det normalt sett problemfritt å unngå konflikter med bilens elektronikk og mekanikk som vindusheiser etc....på de aller fleste biler er elektronikk og koblingspunkter beskyttet mot inntregning av både fukt og andre væsker. Og igjen: en seriøs leverandør vet hva han gjør....å IKKE kunne rustbeskytte bilens hulrom i et land som Norge tilsier at den aktuelle bilen rett og slett ikke er egnet for norske forhold.

Ja, det kan potensielt være et problem knyttet opp mot batteriene og batterirommet. Men da bør Tesla sørge for å distribuere informasjon om hvordan dette skal håndteres, ikke sette seg på sin høye hest og ta enkleste utvei. Eller er det slik at kundene egentlig ikke skal kunne forvente at en Tesla holder stort mer enn 10-12 år? Det kan man jo nesten tro når man ser på lakken :-)

Poenget? Så lenge vinteren IKKE er avskaffet bør forbrukerne rett og slett la være å kjøpe biler av importører som vegrer seg som i krampe mot etterbehandling! Som vi vet, flere har prøvd seg på en slik holdning, men ettersom rusta har boblet frem har man resignert. VW og Skoda var blant dem som prøvde seg på en slik policy....for de av oss som mener at en god bil skal holde lenge, er det ikke noe alternativ å stole på en verdiløs rustgaranti...vi finner en leverandør av understellsbehandling som vet hva han gjør, og gir beng i hele "rustgarantien"! Men gud forby at jeg noensinne kjøper Tesla, en nybil som ikke tåler rustbeskyttelse i Norge burde vært stoppa på grensa!