Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Fiat fullback

Hei.

Har støtt på et stort problem når det gjelder garanti på nybil fra fiat. Og spørsmålet er hvordan jeg skal gå frem, og når er det for seint å heve hele bilkjøpet?

Vi begynner med starten, jeg kjøpte en Fiat fullback som var brukt som demobil, den hadde kun gått 5000 og hadde derfor mye garanti tid igjen, kjøpte den i 2018 og det er 2017 mod.

Den første mnd var jeg veldig fornøyd med bilen, så fikk jeg sett et merke på undersiden av panseret som gikk litt oppover, det var ikke stort men nok til at det over tid kom en sprekk på 2cm på oversiden av panseret. Så fant jeg et sted mellom huset på bilen og kassen, der var det et merke som de hadde grunnet tidligere men ikke lakkert over. Gikk til forhandleren med dette men fikk beskjed om at det like gjerne kunne vært meg selv som hadde gjort dette. Ja, hva skal man argumenter med der da? Lot sakene ligge.

Et år og 20.000km senere var det tid for service og da var bremsene helt utslitt så disse måtte byttes. Har hatt nybil før og andre brukt biler, har aldri måtte byttet bremser etter 20.000km. Men fikk bare beskjed om at dette var slitedeler.

Så var det klutchen, etter en tur med henger var jeg sikker på at hele skulle ryke. Og sa ifra om at dette ikke kan være riktig. Har hatt en navara tidligere og jeg har aldri hatt det problemet selv med mye tyngre henger. Denne gangen fikk jeg bare en historie om en kar som hadde kjørt henger på et jorde og klutchen tok fyr... Det hjelper ikke akkurat meg.

Like etterpå begynte den å hoppe ut av gir, dette var det FAKTISK garanti på. Fordi det var så mange som hadde opplevd problemet. Når han hadde opp girkassa kunne han se at klutchen begynte å bli slitt. Nei du sier ikke det 🙈

Det siste som er problemet og som gjør at begeret er fullstendig fult for min del, er bakluka på bilen, den har sigi ned. Sikkert etter flere gangers bruk og mulig at vaieren på sidene ikke har vært stramme nok,så de har tatt unna den støten de normalt sett skal ta. Pga det problemet har det blitt skade på baklyktene og ved hengslene til luka buler det ut på hver sin side av karosseriet. Sveisen rundt luka går opp rundt hele veien og den skraper innat bilen om den blir lagt ned. Den går heller ikke i lås så må kjøre rundt med stropp så den ikke skal falle ned under kjøring. Jo lengre det er sånn her jo mer skade blir det på den bakre delen rundt luka. Dette ble det sendt inn en formell klage på til fiat og ikke bare igjennom forhandler som gir meg nei uansett. Men like fint fikk jeg beskjed om at dette har jeg fororsaket selv.

Samtidig som med luka sende jeg inn bilde på rust i kanaler bak, rust på bladfjerer og mye rust på stigtrinn. På stigtrinnet er det faktisk rustet hull et par steder. Igjen ble beskjeden at jeg kjører på norske veier og da ruster det. Kom igjen her da! Det skal da ikke være sånn fordet om enn kjører på norske veier. Er ikke rustgaranti eller nybil garanti vert noe som helst??? Og ikke nok med det, men det med luka fikk jeg beskjed om at jeg kunne få tatt på forsikringa (fikk selvfølgelig bare den beskjeden muntelig). Men er ikke det som er problemet for meg, om jeg må betale et par tusen i egenandel for at forsikringa skal ta det. Problemet er at her burde Fiat ordne opp selv og ikke la forsikringsselskapet mitt ta regningen for de.

Tilbake til spørsmålet. Hva gjør jeg nå? Kan jeg fortsatt heve et kjøp etter to år? For skal jeg være ærlig så vil jeg ikke ha denne bilen lengre, det har bare vært trøbbel fra dag en. I tillegg nytter det ikke å selge et eksemplar som ser så dårlig ut.

Håper jeg kan få noen tips om hva jeg burde gjøre videre.

Antall visninger