Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Er det vært å fikse bilen?

Hei, vi har kjøpt en bil gjennom finn.no og var ikke så nøye på utseende så lenge den kunne kjøre oss fra a-å og var EU-godkjent i mer en et år. Vi fant en bil til 13000kr og prøvde den og virket som en kjempebil. Vi har kjøpt eldre biler før og har vært heldig med de og fått den informasjonen vi trenger for å forutse feil som kan komme eller reparasjoner slik vi kan fikse den og bruke den fram til neste EU-test.

Dette kjøpet var vi ikke så heldig med fordi vi føler oss lurt. Selger sa at han aldri hadde hatt noen probmeler med bilen og at dette var en nydelig bil å kjøre. Han sa at den hadde ingen feil og mangler. Vi følte vi hadde gjort en fin deal med han, vi ble enig om pris på 12 000. Vi trengte heller ikke å bruke penger på å reparere den før vi kunne bruke den. Vi kjørte bilen en liten tur og sjekket olje og alt annet og fann ikke feil før vi kjøpte den. Vi satte den i garasjen etter kjøp.

2 dager senere når vi skulle kjøre bilen begynte det å komme hvit røyk fra motoren og vamemåleren var langt over 90 grader. Vi fylte på vatn og fikk kjørt den tilbake til garasjen. Vi prøvde å finne ut feil, men fant ingenting. Før vi kjørte ut igjen dagen etter fylte vi på vann og kjørte i over 1 time og dette gikk bra. Vi fikk sjekket den på SnapDrive og der dukket det opp flere vesentlige feil, som gjør at bilen ikke er kjørbar.

SnapDrive feilsøking av bilen: Trykktestet kjøleanlegg Feil og mangler: - Lekkasje fra slange fra varmeapp. register til thermostathus. - Anbefaler skifte begge slangene til varmeapp. register, den andre er veldig dårlig. - Bremseklosser foran er ca 1mm, bremseskiver har stor slitekant. - Lite olje på motor, kommer ikke olje på peilepinne. - Mye oljesvetting fra motor. - Slakk i h. lenkearm foran. - Ytre drivakselmansjett h. side er skadet.

Dette var ikke del av avtalen eller det vi har fått beskjed om gjennom annonse og ved visning, vi har derfor bedt om å heve kjøpet. Selger nekter og vi ser ingen annen utvei enn å sende inn en skriftelig klage til han og ta dette videre til forbrukerrådet.

Har vi en god sak? kommer vi til å kunne se pengene våre igjen? Hva mer kan vi gjøre?