Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Hvordan få bilen mindre tungstarta?

Hei! Har en Saab 9-3 2001-modell 2.2 TiD som har gått ca 380 000. God og gammel traver, mye som skrangler, men bra liv i bilen fortsatt og godt drag i motoren. Saken er, den har de siste par ukene blitt ekstremt vanskelig å starte når den er kald.

Fra oktober til februar ble bilen ikke brukt, men batteriet ble oppbevart inne. De første par ukene etter at jeg tok bilen i bruk igjen, var den helt grei, starta som vanlig både varm og kald.

De siste to ukene ca, har den blitt ekstremt vanskelig å starte når den er kald. Må kinne den i opptil et minutt før den til slutt fyrer, og da har starteren gått og gått og gått uten resultat. Sist i dag opplevde jeg en del grå røyk fra eksospotta etter å ha kinna den i 30-40 sek. Lukta mest eksos av røyken, ikke noe annet spesielt.

Har lada batteriet, det er ikke supert, men ser ingen grunn til at det skulle være problemet. Ingen sikringer eller releer er gått, og glødepluggene fungerer som normalt, det har jeg sjekket og feilsøkt.

EGR- en er ren og fungerer som den skal etter hva jeg kan se.

Mistenker etter å ha lest på div. bilfora at det kan ha noe med enten innsprøytningstrykk, dysene eller en slags returslange til diesel å gjøre. Disse tre grunnene er litt for avanserte for meg som hobbymekker til å forstå meg veldig på uten videre forklaring, men er det jeg har lest om basert på andres opplevelser av lignende problemer.

Jeg heller mot at det skyldes, på en eller annen måte, at motoren får feil blanding av diesel og luft, og at jeg ender opp med mye uforbrent diesel ved oppstart.

Når motoren er varm, eller bilen har kjørt et stykke, blitt varm, og så stått et par timer, starter den som en klokke, problemet er kun ved helt kald motor etter mange timer uten bruk.

Håper du kan gi meg en pekepinn på riktig vei da jeg begynner å bli lei av å feilsøke på egen hånd.

Mvh Gard