Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Tvist med forhandler

Hei. Juli 2018 kjøpte jeg en Ford Focus, (bensinmotor) 2016 modell fra Ford forhandler. Selger reklamerte med at jeg skulle få en ny service med i prisen som skulle taes før jeg kunne hente bilen. Dette ble også skriftliggjort i salgskontrakten. Den servicen ble ikke tatt (noe jeg først fant ut av nesten et år senere når jeg stod i Strømstad og ringte veihjelp. Veihjelpen sa da jeg ikke hadde krav på gratis veihjelp siden service intervaller ikke var fulgt. Når jeg nøstet opp i dette viser det seg at selger ikke var klar over når han solgte meg bilen at service allerede var tatt (i Januar, ca et halvt år før). Selger sa også at han pleier å være nøye med å informere kunder ved slike avvik, noe han tydeligvis ikke hadde gjort i dette tilfelle i og med at jeg hele tiden har vært overbevist om at service var tatt som avtalt, og neste service ville være juli 2019. Jeg fikk en del ekstrautgifter på sverigeferien bl. annet ekstra hotellovernatting siden jeg ikke turde takke ja til veihjelp når de sa det kunne bli dyrt. Men det jeg vil spørre deg om er følgende bilrelaterte ting i forhold til erstatningskrav jeg retter mot forhandler.

  1. Verditap: Bilen går fortsatt greit, men jeg syntes motorduren er litt annerledes enn når jeg kjøpte den. Dette kan være innbilning, men tanken på noe ekstra slitasje grunnet feil serviceintervall er der.. Jeg har også vært inne på tanken om å selge bilen, men vet jo at kjøpere "alltid" sjekker servicehistorikk. Da er det innlysende et minus for salget at det er halvannet år mellom to servicer (halvt års avvik). Jeg er ikke fagmann, men har i mitt krav anslått samlet verditap til kroner 10 000 kr (jeg ga nesten 188 000 kr for bilen i 2018). Føler du på bakrunn av min beskrivelse at den summen er realistisk eller for høy/lav?

  2. Bilen er førstegangsregistrert 24 mai 2016, og servicer før jeg kjøpte ble tatt februar 2017 og Januar 2018. Neste service tok jeg hos forhandler først Juli 2019 av grunner nevnt ovenfor. Forhandler sier i ettertid på mail at han har sjekket med importør som sier at alle servicer er fulgt innenfor tid og km. Også den jeg tok Juli 2019. (begrunner det slik jeg forstår det med at dette kan sees i forhold til registringsdato som er 24. mai. Men når jeg spør Ford kundeservice sier de noe helt annet: De sier at når en service blir tatt før tiden så blir denne nye datoen gjeldene for når neste service skal taes (Har også spurt garnantiannsvarlig hos en annen Ford forhandler som ikke forstår at de kan si servicer er fulgt). Hvem tror du har rett her? Håper på et raskt svar. Mvh Eivind

Antall visninger