Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Har jeg blitt svindlet av Tesla?

Hei Benny! Du har vel kanskje fått med deg problematikken rundt MCU som dør på eldre Tesla modeller? Det skjer med flere og flere, og 27. Desember 2019 var det min tur. Dette var kun kort tid etter at min rett til reklamasjon gikk ut og garantien gikk ut lenge før det. Greit nok. Dette er en lang historie med mange detaljer, men jeg prøver å korte det ned. Jeg har dokumentasjon på alt hvis det skulle være interessant.

Jeg tok kontakt med fire forskjellige servicesentre for å få pris på MCU, da jeg har sett at mange opplever å få forskjellige priser på samme jobben.

Tesla Karihaugen sa 21 000,- inkl. moms. Tesla Drammen sa at det ville koste over 30 000,-. Tesla Skøyen sa 20,979.30,- inkl. moms. Tesla Porsgrunn svarte aldri.

Så jeg avtalte med Tesla Skøyen og leverte bilen hos dem lørdag 4. Januar 2020. De tok den inn allerede på mandag 6. Januar 2020 og bekreftet at jeg måtte bytte MCU. Jeg godtok det og fikk tilsendt et serviceestimat per mail. Der stod det at det ville koste totalt 24,691.80,-. Dette inkluderte diagnose 2,475,- og byttejobben 1815,-. Jeg aksepterte tilbudet elektronisk, slik at vi hadde inngått en elektronisk signert avtale.

Jeg har lest i dine svar tidligere og sett at man som bileier har rett til å be om å få utlevert utskiftede deler. Bilen og delene er jo trossalt mine! Jeg ba derfor om å få utlevert den gamle MCU’en. De svarte på SMS at det var notert og at de skulle legge den gamle MCU i bilen.

Tirsdag 7. Januar begynner problemene. Da får jeg en ny melding, jeg siterer den her: «Hei *! Vi jobber med å bytte MCU på din bil og har notert at du ønsker å beholde den gamle. Prisen for bytte av MCU er per standard rabattert med 5000 NOK, en slags pant, da det inkluderer innbytte av gammel MCU. Hvis du ønsker å beholde gammel MCU går det bra og blir prisen da 29692 NOK. Vennligst besvar denne meldingen med hva du ønsker å gjøre. Mvh Tesla Skøyen»

Nå sier de altså at det tas pant i den gamle MCU’en. Det står det ingenting om i avtalen vi har signert, jeg kan oversende dokumentet om du vil. Jeg sier at jeg er skeptisk til dette da jeg mener at jeg har rett til å beholde den og at det ikke står noe i avtalen om at det er noe «rabatt» ved at de får beholde den gamle MCU. Jeg ber derfor om at de fullfører jobben i henhold til avtale og utleverer bilen, men at de eventuelt kan holde på den gamle til jeg får avklart mine rettigheter med en nøytral tredjepart. Det går de ikke med på og gir meg i praksis et ultimatum. Enten sier jeg ja til å beholde den gamle mot at jeg betaler 5000,- ekstra, eller så sier jeg nei og får 5000,- i «rabatt». Hvis jeg ikke svarer vil de ikke avslutte arbeidet og har etter min mening brutt en signert avtale.

Da familien er avhengige av å ha bilen i det daglige blir jeg i praksis utpresset til å svare da de holder bilen min som gissel, så jeg ender opp med å si at de kan beholde den gamle MCU.

Jeg mener at Tesla Skøyen her bryter en signert avtale og finner på en «rabatt» etter at avtalen er inngått, og at jeg hadde min fulle rett til å få utlevert den gamle delen. Hva mener du? Har jeg noen sak her?

Det kan for øvrig nevnes at i regningen jeg fikk til slutt så står det ingenting om rabatt. Rabattfeltet på regningen er kr 0,-.