Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Feil og forsømmelser hos merkeverksed

2007 modell, 1 eier, velbrukt men alle kontroller fulgt opp hos merkeforh. bilen ble kjøpt hos eller MECA-verksted. Mottok ingen tilstandsrapport, ingenting fylt ut på rubrikker om arbeid som bør utføres snart eller senere etter 180.000 kms kontroll 9/8 2018 hos merkeverksted - alle punkter på listen haket av som kontrollert, de skiftet samtidig reg. reim. Blant de punktene de angivelig skal ha sjekket er følgende: håndbrems; slitasje bremseklosser foran og bak (demonterte hjul); calipere, skiver og bremseslanger foran og bak; tilstand dekk; slitasje; kontroll av eksosanlegg; og tilstand batteri. Problemet vi hadde med periodevise startproblemer ble ikke løst. Ba merkeforh. om sjekk på samtlige bremser etter å ha hørt subbelyd 14 dager etter kontrollen. To dager etter deres kontroll, fikk vi total bremsesvikt grunnet at bremsevæsken var rent ut, heldigvis oppdaget med en gang vi begynt å kjøre, og ikke på E6! Bergingsbil til samme merkeverksted. Redningsmannen fra Falck var ikke nådig i sine uttalelser om grov forsømmelse fra merkeverkstedet, bl.a. feil pakning som forårsaket lekkasjen av bremsevæske og defekt hjulmutter montert. Merkeverkstedet skiftet defekt bremsecaliper kun på den ene br. og fikset lekkasjen, Fikk denne rep. gratis, men fikk ikke skriftlig fortegnelse over arb. utført. Ikke mottatt ennå selv etter pers. henvendelse og brev. MECA verksted tok 2 mdr. senere hel bremsesjekk og skiftet klosser + skiver da dette ikke gjort hos merkeverk-stedet. Flere andre feil i perioden etter 180.000 km kontr. bl.a. handbrems og bytte av partikkelfilter. Bergingsbil atter en gang da bilen helt død, fikk ikke låst opp med nøkkelen. Merkeverkstedet byttet batteri (selv om vi hadde byttet batt. 1 år tidligere uten at det hjalp). Startproblemene fortsatte. Hadde vi fått realistisk oversikt over bilens tilstand ved 180.000 km kontroll, hadde vi byttet den inn med en gang da vi gikk allerede da med planer om ny bil. Har brukt tilsammen kr. 51.000,- på rep. siste året, utenom EU kontroll og dekk. Bil EU godkjent april, men flere feil reparert siden. Kom ikke noen vei med klagebrev (med detaljert kronologisk forløpsoversikt og kopi av arbeidet gjort/angivelig gjort) til merkeforh. Ikke engang bedt om unnskyldning (alminnelig folkeskikk) for å ha satt oss i livsfare. Kan merkeforhandlere drive frem som de vil helt uten å stilles til ansvar? De skylder hele tiden på at feilen må ha oppstått plutselig etter at bilen ble kontrollert, eller at vi kjører for få langturer for å lade opp batteriet - klart at noen feil kan jo oppstå plutselig i en så gammel bil, og at man må forvente en del utgifter til vedlikehold, men her er det etter mitt skjønn gjort grove feil og forsømmelser på merkeverkstedet. Vi er i ferd med å kjøpe bil hos en annen forhandler og bytte inn denne, får lite igjen for den. Kan vi komme noen vei med å ta saken mot merkeforhandleren videre – og hvordan? Eller skal vi bare gi oss med at tapt er tapt?